Nowy gatunek trylobita

Znaleziona w Ribatejo skamieniałość trylobita przedstawia dotychczas nieznany gatunek tych wymarłych już zwierząt. Odkryta przez portugalskich geologów pozostałość jest pięciokrotnie większa niż znalezione wcześniej okazy.

Dotychczas portugalscy uczeni z uniwersytetu UTAD w Vila Real uważali, że odkryta w pobliżu wsi Chao de Lopes Pequeno, pod Santarem, skamielina reprezentuje okaz tzw. trylobita małego. Jednak po dokładnej analizie wyglądu skamieniałego zwierzęcia i porównaniu go z podobnymi okazami z innych części świata okazało się, że trylobit pochodzi z nieznanego wcześniej nauce gatunku.

"Nasze podejrzenia, że natrafiliśmy na zupełnie nowy gatunek trylobita, pojawiły się po dokonaniu pomiarów znalezionej skamieniałości. Odkryty przez nas okaz jest aż pięciokrotnie większy od znalezionych dotychczas na świecie pozostałości tego stworzenia. Nasze znalezisko, o długości 5 cm, jest przełomowe dla wiedzy o tych prastarych zwierzętach" - poinformował Artur Sa z Wydziału Geologii na uniwersytecie w Vila Real.

Największa skamieniałość trylobita, o długości aż 86 cm, znaleziona została przed laty również w Portugalii.

"Region Ribatejo, szczególnie dystrykt Macao, jest niezwykle bogaty w bardzo dobrze zachowane skamieniałości zwierząt z gromady trylobitów. 450 mln lat temu w miejscu tym istniało głębokie morze wypełnione tymi stworzeniami" - dodał Artur Sa.

Trylobity to gromada wymarłych morskich stawonogów, charakteryzujących się owalnym i spłaszczonym ciałem. Pokryte wapiennym pancerzem zwierzęta pojawiły się w okresie kambru, a wyginęły z końcem permu. Żyły na grząskich dnach mórz

• xacJZNQEugfaxbGqO
    07.11.2012 11:04
    I’m thrilled to ancuonne the return of a trend I personally have been waiting for and finally the time has come. 2012 will be the year where it once again will become fashionable to be blond. For a long time the Blondes have been in the shadows and the black haired and brunettes have ruled. Through time up until today beautiful and inspiring Blondes have become icons – see some of my absolute favorites above. The blond trend emerged on the 2012 Spring Catwalk and has gotten more and more significant, especially the more icy colors such as champagne and platinum. If you are already a blond it’s time to consider a lighter color and if you are a brunette ready for change, this is the year to go blonde!