Najstarsze zarodki dinozaurów

Zarodki dinozaurów odkryte w Chinach są najstarsze na świecie. Ostatnie datowanie wskazuje na wiek 190-200 mln lat - informują naukowcy na łamach tygodnika "Nature".

Lufengozaury żyły we wczesnej jurze, około 190-200 mln lat temu. Miały długie szyje, mierzyły zaś około ośmiu metrów długości. Poruszały się, przynajmniej czasami, na dwóch nogach. Mimo że miały ostre zęby i szpony, żywiły się raczej roślinami.

Międzynarodowy zespół naukowców badał, czy skamieniałości drobnych kostek znalezione w Chinach to rzeczywiście zarodki lufengozaurów.

Analiza tkanek potwierdziła wstępne przypuszczenia. Zarodki były na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Ich kręgi w kręgosłupie mają zaledwie kilka milimetrów długości. Kości pochodzą od około 20 zarodków.

Kolejnym potwierdzeniem było, że w pobliżu znaleziono szczątki dorosłego lufengozaura. Badania w obrębie stanowiska paleontologicznego wykazały, że w tym miejscu znajdowało się gniazdo dinozaurów.

Z badań wynika, że dinozaury rosły niezwykle szybko i często się rozmnażały. Te dwie rzeczy pozwalają lepiej zrozumieć, dlaczego dinozaury wzięły we władanie naszą planetę na dziesiątki milionów lat.