Inteligencja = geny

Szympans "wychowany" przez ludzi nie jest mądrzejszy.

Badania pokazały, że szympansy "wychowane” przez ludzi nie są wcale mądrzejsze od tych chowanych przez małpią rodzinę. Okazało się, że to geny przede wszystkim odpowiadają za inteligencję szympansów i ingerencja człowieka nic tu nie pomoże.

Badania te jednak mogą pomóc także w lepszym zrozumieniu ludzkiego IQ, ponieważ geny odgrywają olbrzymią rolę w ludzkiej inteligencji.

Nowe badania z udziałem 99 szympansów z różnych grup wiekowych wykazały, że około 50 proc. różnic, zaobserwowanych w trakcie testów na inteligencję, można przypisać genom.
Szympansy chowane przez ludzi nie były lepsze w zadaniach od tych wychowywanych przez rodzime osobniki.

William Hopkins z Yerkes National Primate Research Center zauważa, że badania nad szympansami mogą rzucić trochę światła na ludzką inteligencję. W przeciwieństwie do ludzi, wyniki w przypadku szympansów wolne są od skomplikowanego wpływu czynników takich jak system edukacji, ekonomiczny status, życie rodzinne czy kultura.

- Na razie nie jest jasne, jakie szczególne geny odpowiadają za obserwowane, indywidualne różnice w zdolnościach poznawczych. Stawianie tego pytania może jednak naprowadzić nas na trop genów, które zmieniły się w czasie ewolucji człowieka i pozwoliły wyłonić się typowo ludzkim specjalizacjom poznawczym - mówi Hopkins. Zwraca również uwagę na to, że warto rozważyć, jakie „zmiany w organizacji kory mózgowej mogą mieć związek z indywidualnymi różnicami poznawczymi oraz czy wspólne geny mogą wyjaśnić popularne rozbieżności”.

• Alpejski
    12.07.2014 13:34
    Kochani opozycjoniści ewolucji. Ewolucja jest z pewnością jednym z elementów natury, jej całkowite negowanie świadczy o braku zrozumienia procesów zachodzących w przyrodzie. Ale uwaga! To jeden z elementów gigantycznego procesu-systemu, który jest niewystarczający do wyjaśnienia wszystkich przyczyn zmian biologicznych.

Wizjonerzy nauki utrzymywani na prestiżowych uczelniach jednogłośnie postulują inne zrozumienie funkcjonowania Świata. Jednym z najciekawszych jest z pewnością Rupert Sheldrake. Stawia on śmiałe postulaty. Polecam jego najnowszą książkę „The Science Delusion” świetnie przyjętą przez „New Scientist”, który zaliczył Sheldrake do największych odkrywców i wizjonerów, którzy w przeszłości odkrywali nowe kontynenty. Dziwne to, bo w mediach przyprawia mu się „gębę” pseudonaukowca, a w Polsce często czytałem, że to szaleniec… No tak ale na salonach obowiązuje popisywanie się wiedzą z zakresu największego w historii nauki aroganta i samochwały Dawkinsa. Dziwny jest ten Świat – śpiewał Czesław N.

PS. Książka dostępna też w innych językach - w niemieckim opatrzona wiele mówiącym podtytułem: „Dlaczego materializm się zużył”.

• Filip
    13.07.2014 00:58
    Mnie ciekawi, czy Szympansy wychowywane ... "przez" lub "przy" ludziach są mniej inteligentne od tych wychowywanych w ich naturalnym środowisku?
  • Ernest
    15.07.2014 14:33
    Podobny do wyborcy PO,SLD,ZSL przepraszam PSL innych paligłupów.
  • Ben
    15.07.2014 14:34
    A czy to nie jest przypadkiem Anna G.... ?