Nowe planety

Planetę – gazowego olbrzyma odkryli astrofizycy z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. .:::::.

Krąży wokół gwiazdy znajdującej się ponad 1000 lat świetlnych od nas i jest prawie 6 razy większa od największej planety w Układzie Słonecznym – Jowisza. Ciekawe w odkryciu jest to, że planeta krąży wokół gwiazdy innej niż nasze Słońce. W centrum odkrytego układu planetarnego znajduje się tzw. czerwony olbrzym. Jest co prawda dwa razy cięższy od Słońca, ale jego średnica jest od naszej gwiazdy aż dziesięć razy większa.

Odkryta planeta – jak zresztą przeważająca większość odkrywanych poza Układem Słonecznym globów – krąży wokół swojej gwiazdy bardzo blisko. Nawet bliżej niż Wenus wokół Słońca. Rok na nowej planecie trwa 127,5 dnia (tyle potrzebuje do pełnego obrotu). Choć pomiary trzeba jeszcze sprawdzić, wszystko wskazuje na to, że obok odkrytej dużej planety znajduje się druga, znacznie od niej mniejsza.

Jej orbita przypomina trochę orbitę Marsa. Potrzebuje 520 dni na pełny obieg wokół swojej gigantycznej gwiazdy. Nowych planet, jak zresztą żadnej pozasłonecznej, nie da się dostrzec z Ziemi gołym okiem. Gwiazdę, którą okrążają, można jednak z Ziemi obserwować przez lornetkę. To znajdująca się w gwiazdozbiorze Lwa, gwiazda HD 1022272.

Gość Niedzielny 46/2008