Świat odkryć (8)

Psychologia. Naukowcy z kliniki Fundacji Świętej Łucji w Rzymie odkryli miejsce w mózgu odpowiedzialne za poczucie winy.

To przełom, bo po raz pierwszy odkryto obszar w mózgu związany z wyrażaniem czy koordynacją tzw. emocji społecznych. Zdobyta wiedza pozwoli nie tylko w lepszym stopniu zrozumieć zachowanie osób z uszkodzeniami mózgu, ale także może pomóc w leczeniu psychiatrycznym.

Carlo Caltagirone, neurolog, który prowadził badania, zwrócił uwagę na fakt, że nawet niezbyt groźne urazy, takie jak chociażby wstrząs mózgu, często prowadzą do zmian emocjonalnych. Dzisiaj medycyna nie wie, jaki jest mechanizm tych zmian.

***

Ptak gigant - Od 5 do 10 mln lat temu nad Ameryką Południową latały ptaki o rozpiętości skrzydeł wynoszącej dużo ponad 5 metrów. Szkielet takiego ptaka odkryto na terenie Chile. O sprawie pisze „Journal of Vertebrate Paleontology”. Szkielet Pelagornis chilensis, zdaniem naukowców z Museo Nacional de Historia Natural w Chile, jest w doskonałym stanie – kompletny aż w 70 proc. Naukowców szczególnie cieszy to, że zachowały się delikatne skrzydła. Konstrukcja dzioba jasno ma wskazywać, że ptak żywił się rybami żyjącymi w oceanie. Polował na nie z powietrza.

Naukowcy zastanawiają się, jak ten praptak latał. Wydaje się, że przy tak dużych rozmiarach skrzydeł raczej szybował. Wykorzystywał przy tym prądy ciepłego powietrza, jakie pojawiają się nad skałami. Z konstrukcji skrzydeł wynika, że prehistoryczny ptak nie potrafił machać skrzydłami jak większość dzisiaj żyjących ptaków.

Badacze zwracają uwagę, że znaleziony szkielet podobny jest do szkieletu o wiele mniejszych albatrosów. Dokładna analiza dzisiaj żyjących ptaków może pomóc w zrozumieniu tego, jak żył ptak gigant sprzed wielu milionów lat.