Grizli zagrożą niedźwiedziom polarnym?

Na skutek zmian klimatycznych niedźwiedzie polarne będą zmuszone walczyć o pożywienie z grizli, mogą jednak przegrać przez gorsze przystosowanie do nowego środowiska, co może zagrozić przetrwaniu tego gatunku.

Raport, sporządzony przez biologów z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles, ukazał się w czasopiśmie naukowym Public Library of Science.

Stwierdza on, że na skutek zmian klimatycznych niedźwiedzie polarne już zaczęły stopniowo przenosić się z terenów Arktyki na południe, dokąd migrują także grizli. Na wspólnym terytorium niedźwiedzie polarne będą przegrywać w walce o pożywienie, bo będą miały problemy z przystosowaniem się do nowej, głównie wegetariańskiej diety. "Niedźwiedzie polarne będą musiały zmienić sposób żywienia, ale to nie wystarczy, zwłaszcza jeśli będą musiały dzielić terytorium z grizli" - przekonywał jeden z badaczy Graham Slater.

Problem polega na tym, że niedźwiedzie polarne mają za słabą konstrukcję czaszki i zbyt małe zęby, by móc przeżuwać rośliny, trawę czy korę drzew - ostrzegają autorzy raportu.

Może to oznaczać, że gatunek niedźwiedzi polarnych szybko wyginie, pośrednio na skutek wywołanych przez człowieka zmian klimatu - alarmuje Slater.