Żaba a lata

PAP |

publikacja 10.01.2013 11:39

Nowy gatunek "latającej" żaby odkryła australijska biolog na południu Wietnamu zaledwie 100 km od jednego z najbardziej ruchliwych miast Azji Południowo-Wschodniej - podała agencja Reutera.

Żaba a lata AUTOR / CC 2.0

Jodi Rowley przeprowadzała akurat badania dotyczące płazów w lasach nizinnych w samym środku terenów rolniczych ok. 90 km od Ho Chi Minh. Ten obszar codziennie przemierzają rolnicy ze swoimi bawołami.

"A na brzegu ścieżki siedziała sobie ta wielka latająca żaba - opowiedziała biolog płazów z Australian Museum. - Aby odkryć dotychczas nieznany gatunek żaby, zwykle muszę wspinać się po górach, wodospadach i przedzierać się przez zwartą i kłującą roślinność lasów deszczowych".

10-centymetrowa jasnozielona żaba z białym brzuchem zdołała do tej pory umknąć uwadze naukowców, szybując między wierzchołkami drzew 20 metrów w górę i wracając na ziemię tylko po to, aby się rozmnażać w kałużach.

Rowley zaobserwowała płaza w 2009 roku, ale dopiero teraz udało się zidentyfikować go jako odrębny gatunek. Nazwano go żabą drzewną Heleny - Rhacophorus helenae na cześć matki badaczki.

Odkrycie pokazuje potrzebę ochrony lasów nizinnych, którym wiele w tej chwili zagraża - uważa Rowley. Te dwa skrawki lasu, które są siedliskiem nowo odkrytego gatunku, są otoczone polami ryżowymi i terenami rolniczymi. "Do końca nie zdajemy sobie sprawy, co żyje w tej części świata" - podkreśliła badaczka.