W Karkonoszach odkryto nowy gatunek grzyba

PAP |

publikacja 18.01.2015 08:00

Nowy gatunek grzyba, którzy niszczy igły kosodrzewiny, odkryli naukowcy z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Został nazwany Lophodermium corconticum na cześć Karkonoszy, gdyż badania wskazują, że występuje tylko w tych górach.

Karkonosze Andrzej Macura / CC-SA 3.0 Karkonosze
Pierwsze objawy choroby igieł kosodrzewiny w Karkonoszach zaobserwowano w 1998 r.

Jak powiedział PAP w czwartek kierujący badaniami dr Wojciech Pusz z Zakładu Fitopatologii i Mikologii Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, pierwsze objawy choroby igieł kosodrzewiny w Karkonoszach zaobserwowano w 1998 r.

"Dzięki grantowi przyznanemu przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego udało nam się w ostatnich trzech latach zakończyć badania i opisać nasze odkrycie" - dodał Pusz.

Naukowiec poinformował, że objawem choroby są charakterystyczne żółte plamki na igłach, które w miarę jej rozwoju grzyba występują na całej powierzchni igły; porażone igły opadają w lipcu, a na końcówkach pędów pozostają tylko zdrowe.

"Wiele wskazuje na to, że ten gatunek grzyba występuje tylko w Karkonoszach. Jednak, by to potwierdzić, prowadzimy również badania w Tatrach, gdzie odkryliśmy inny, charakterystyczny dla tych gór gatunek grzyba" - powiedział Pusz.

Zdaniem naukowca, nie powinno się szukać antidotum na te chorobę - tym bardziej, że stosowanie jakichkolwiek środków chemicznych na terenie parku narodowego jest niedozwolone.