Towarowiec Cygnus dotarł do ISS

Amerykański bezzałogowy statek towarowy Cygnus pomyślnie dotarł w środę do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) - poinformowała NASA. Operację cumowania przeprowadzili astronauci z pomocą 17-metrowego automatycznego manipulatora (Canadarm2).

Statek przywiózł sześcioosobowej załodze ISS ładunek ważący ponad 1600 kg, w tym żywność, wodę, części zapasowe do różnych urządzeń, a także metriały i aparaturę do eksperymentów naukowych.

Cygnus (łac. łabędź) został wyniesiony w niedzielę na orbitę przez rakietę Antares amerykańskiej firmy Orbital Sciences Corp. To już druga z ośmiu komercyjnych misji zaopatrzeniowych Orbital Sciences w ramach kontraktu z NASA, amerykańską Agencją Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej. Kontrakt opiewa na 1,9 mld dolarów. Pierwszy komercyjny lot odbył się w styczniu br.

NASA, która wycofała z eksploatacji swe wahadłowce, korzysta odpłatnie z usług firm Orbital Sciences i SpaceX, by dostarczać zaopatrzenie na ISS.

Cygnus ma pozostać zacumowany do ISS przez miesiąc. Statek zostanie załadowany śmieciami ze stacji i po odłączeniu od ISS spłonie w atmosferze ziemskiej.

TAGI| KOSMOS, NAUKA, USA