Fragment książki "Czy Darwin miał rację?", Wydawnictwo WAM, 2005 Czy Bóg jest kreacjonistą? Kościół katolicki a ewolucjonizm .:::::.
12 sierpnia 1950 roku Pius XII opublikował Humani generis, aby powstrzymać pewne nieprawowierne trendy w katolickiej teologii biblijnej. W odniesieniu do teorii ewolucji, której materialistyczna wersja urosła do „nowej błędnej filozofii”, Pius XII zaleci ł wielką ostrożność. Stwierdził on słusznie, że ewolucja nie została w pełni udowodniona i jednocześnie nie zakazał „aby teoria ewolucji dotycząca powstania ciała człowieka z materii istniejącej uprzednio, była badana i omawiana przez ekspertów, bowiem wiara katolicka nakazuje nam uznanie, że ludzkie dusze są bezpośrednio stwarzane przez Boga. Swoboda jest dopuszczalna, na ile pozwala na to święta teologia i obecny stan nauki” (nr 36). Pius wykluczył również poligenizm, który utrzymuje, że po Adamie istnieli ludzie nie pochodzący od niego. Adam był rzeczywistą jednostką, a nie nazwą reprezentującą kilku pierwszych rodziców. Poligenizmu, jak napisał Pius XII, nie można pogodzić z objawioną prawdą o grzechu pierworodnym (por. enc. Humani generis, AAS 42 (1950) str. 576).
Pius XII był żywo zainteresowany współczesną nauką i w tym kontekście Jan Paweł II jest jego dobrym intelektualnym następcą. Na przestrzeni całego swojego pontyfikatu kładzie on nacisk na sprawę bardziej owocnego dialogu między naukami przyrodniczymi a katolicką teologią. Jednym z pierwszych działań, podjętych przez niego w ramach sprawowanego urzędu było powołanie komisji uczonych w celu zbadania sprawy Galileusza. W przeciwieństwie do tego, co mówi się w mediach, nie miała miejsca scena, w której Galileusz poddając się, jakoby szepnął „a jednak się kręci”. Problem sprawy Galileusza, na ile dotyczył Kościoła, został rozwiązany już w 1741 roku, kiedy Benedykt XIV nakazał Świętemu Officjum udzielić imprimatur dziełom zebranym Galileusza. Jan Paweł II spodziewał się, że owocem prac naukowców i teologów będzie jaśniejsze zrozumienie wydarzenia, które spowodowało tak tragiczny podział między wiarą i nauką w XVII wieku, i z którego kultura zachodnia nie otrząsnęła się do dzisiaj.
aktualna ocena | |
głosujących | |
Ocena |
bardzo słabe |
słabe |
średnie |
dobre |
super |
Badania puszkowanych łososi pomogły ocenić zmiany stanu mórz w ciągu 40 lat
A potem zdziwienie że coraz częściej pojawiają się zdrowotne problemy.
Splątane znaczy jakoś połączone niezależnie od dzielącej je odległości.
Badacze kolejny raz obalili wyniki uzyskane pod koniec lat 80. metodą radiowęglową.
Plamy krwi na Całunie zachowują czerwoną barwę. Naukowcy podjęli próbę wyjaśnienia tego fenomenu.