Dźwięki delfinów butlonosych

Dźwięki wydawane przez delfiny butlonose (Tursiops truncatus) podczas komunikacji są o wiele bardziej skomplikowane, niż sądzono - pomagają unikać konfliktów i mówią innym o pozycji w hierarchii - odkryli naukowcy z Hiszpanii i Paragwaju.

O odkryciu informuje serwis "ScienceDaily".

Do niedawna naukowcy byli przekonani, że najważniejszym dźwiękiem wydawanym przez delfiny są gwizdy. Melodyjne pogwizdywania pozwalają delfinom utrzymać ze sobą kontakt - np. matkom z młodymi - i zapewniają koordynację strategii podczas polowań.

Badacze nie byli jednak świadomi znaczenia i wykorzystywania przez te ssaki innych odgłosów - coś między postękiwaniem a bzyczeniem. Naukowcy z Bottlenose Dolphin Research Institute (BDRI) na włoskiej wyspie Sardynii wykazali jednak, że te odgłosy są zasadniczym elementem życia społecznego delfinów.

"Butlonosy wykorzystują je dla celów społecznych - służą one utrzymaniu pozycji w hierarchii, pozwalając jednocześnie unikać fizycznych konfliktów i oszczędzać energię" - opowiada główny autor badania i szef BDRI, Bruno Diaz. Jego badanie najpełniej jak dotąd objęło repertuar odgłosów i pogwizdywań, nagranych dzięki urządzeniom bioakustycznym od 2005 r. w wodach Sardynii.

Odgłosy te są bardziej złożone i zróżnicowane niż gwizdy. Pozwalają - jak wyjaśnia Diaz - "uniknąć agresji fizycznej w sytuacjach podekscytowania, np. kiedy zwierzęta współzawodniczą o ten sam kawałek pokarmu". Można je usłyszeć, kiedy kilka delfinów naraz zbliża się do jednej ofiary. "Najmniej dominujące" osobniki szybko wówczas odpływają, by uniknąć konfrontacji. Według Diaza, butlonosy wydłużają te dźwięki także w chwilach agresji.

Odgłosy te są głośne, wyraźne i dość długo trwają. "Jeden delfin może skierować dźwięk do drugiego, postrzeganego jako konkurencja, i nie ma wątpliwości, do kogo to było +powiedziane+" - dodaje badacz.