Najstarsze rośliny lądowe

W Argentynie odkryto najstarsze skamieniałości roślin, które skolonizowały ląd - piszą odkrywcy na łamach "New Phytologist".

Skamieniałości pochodzą sprzed 472 mln lat. Oznacza to, że są o 10 mln lat starsze od najstarszych znanych dotąd pozostałości roślin lądowych, które pochodziły z Arabii Saudyjskiej i Czech i datowane były na 463-461 mln lat.

Jak wyjaśniają naukowcy, te pierwsze rośliny, pozbawione łodygi czy korzeni, należały do spokrewnionych z mszakami wątrobowców. Oznacza to, że wątrobowce są prawdopodobnie przodkami wszystkich roślin lądowych.

Pojawienie się roślin lądowych było jednym z największych przełomów w ewolucji życia na Ziemi. Rośliny lądowe zmieniły klimat naszej planety, ukształtowały glebę i umożliwiły wyjście na ląd zwierzętom.

Odkrycia dokonał zespół naukowców pod kierunkiem Claudii Rubinstein z Argentyńskiego Instytutu Śniegu, Lodu i Badania Środowiska w Mendoza. Naukowcy prowadzili prace w północno-zachodniej Argentynie, w górach Sierras Subandinas.

Pobrane próbki rozpuszczali w kwasach. Dzięki temu odnaleźli skamieniałe zarodniki pięciu różnych typów wątrobowców. "Oznacza to, że rośliny lądowe już się zróżnicowały, a więc musiały skolonizować ląd jeszcze wcześniej" - wyjaśnia Rubinstein.

Zdaniem naukowców kolonizacja mogła rozpocząć się we wczesnym ordowiku (488-472 mln lat) lub nawet w późnym kambrze (499-488 mln lat).

TAGI| NAUKA, ROŚLINY