Peru: Grobowiec na szczycie piramidy

Zespół archeologów odkrył cztery zmumifikowane ciała sprzed około 1150 lat w miejscu pochówku znajdującym się na szczycie piramidy na stanowisku w Peru - informuje serwis internetowy 3News NZ.

Odkrycia dokonano podczas prac wykopaliskowych prowadzonych w kompleksie archeologicznym Huaca Puccllana, położonym w Limie - stolicy Peru - na terenie dzielnicy Miraflores.

Odkryte miejsce pochówku o półokrągłym kształcie znajduje się na szczycie głównej piramidy z cegieł z suszonej gliny, znajdującej się na stanowisku Huaca Puccllana, które powstało w czasach indiańskiej kultury Lima, jaka istniała w rejonie dzisiejszej stolicy Peru w okresie 100-650 r.n.e.

Odnalezione w grobie szczątki kobiety i trojga dzieci pochodzą z ok. 850 r.n.e., z okresu kultury Wari, rozwijającej się na środkowym i południowym wybrzeżu Peru w okresie 600-1000 r.n.e., której przedstawiciele korzystali z wielu budowli pozostałych po kulturze Lima.

Jak poinformowała archeolog Gladys Paz, odnalezione przy ciałach artefakty, w tym rozmaite naczynia ceramiczne i zdobione tekstylne torby wskazują, że kobieta i dwójka dzieci należały do elity społecznej Wari, natomiast trzecie dziecko, pochowane oddzielnie, mogło zostać złożone w ofierze.

Zdaniem naukowców, odnalezione miejsce pochówku, będące jedynym nienaruszonym wcześniej grobowcem Wari na szczycie piramidy w Huaca Puccllana, jest ważnym znaleziskiem dla badaczy tego okresu.

Odkrywane wcześniej na stanowisku mumie i dary ofiarne były w złym stanie, a groby obrabowane i uszkodzone.