Autobus elektryczny czeskiej firmy SOR Libchavy zaprezentowano w czwartek w Lublinie. Rozmowy na temat uruchomienia w Lublinie montażu trolejbusów i autobusów elektrycznych z czeskim producentem prowadzi POL-MOT Warfama.
"Rozmawiamy z fabryką w Czechach o dwóch projektach. SOR jest zainteresowany, żeby w naszej fabryce w Lublinie ulokować montaż trolejbusów. Rozmawiamy też o możliwości podjęcia produkcji autobusów elektrycznych w Lublinie" - powiedział dyrektor generalny POL-MOT Holding Andrzej Zarajczyk. Jak dodał, wyniki tych rozmów będą znane do końca roku.
Dyrektor wykonawczy SOR Poland Jan Cerny powiedział, że prezentowany autobus SOR EBN 10,5 jest pierwszym w Europie autobusem elektrycznym o tak dużej pojemności - zmieści się w nim na misjach siedzących i stojących 85 osób. "Najbliżej na świecie, takie autobusy są w Chinach. Obecne dotychczas w Europie autobusy elektryczne mogą pomieścić ok. 40 osób" - powiedział Cerny.
Dodał, że w eksploatacji jest pięć takich autobusów - cztery jeżdżą w komunikacji miejskiej w czeskim mieście Ostrawa, a piąty jest używany do przewożenia turystów w Tatrach na Słowacji.
Autobus SOR prezentowany w Lublinie ma ok. 10 m długości, 19 miejsc siedzących i 66 stojących. Jest zasilany prądem z baterii, które umieszczone są na jego tylnej ścianie. Na jednym ładowaniu autobus może przejechać ok. 150 km. Jeśli jest taka potrzeba, baterie można w czasie ok. półtorej godziny doładować do 80 proc. pojemności. Autobus ma silnik o mocy 120 kW.
Bateria jest sporym obciążeniem dla autobusu, waży ok. 1,6 tys. kg. Jednak - jak podkreśla wicedyrektor lubelskiego oddziału Pol-Mot Warfama Marek Zmarz - technologia produkcji baterii bardzo szybko się rozwija. "Z roku na rok powstają baterie lżejsze i tańsze" - powiedział.
Autobus kosztuje ok. 1,3 mln zł. Jak tłumaczył Zmarz, nakłady te zwracają się w trakcie eksploatacji autobusu, bo koszty energii elektrycznej są niższe niż zakupu paliwa.
Autobus jest przeznaczony do użytku w komunikacji miejskiej, w ruchu na terenach uzdrowiskowych czy w przestrzeni zabytkowych starówek. Jego zalety to cicha praca, prosty zespół napędowy oraz to, że nie emituje toksycznych spalin. "Jest też bardziej racjonalna gospodarka energią, dlatego że w tym autobusie jest możliwość odzyskiwania energii przy hamowaniu" - dodał Zmarz.
Elektryczny autobus to najnowszy produkt czeskiej spółki SOR Libchavy, która produkuje autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne oraz trolejbusy.
Spółka POL-MOT Warfama, notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, specjalizuje się w produkcji maszyn i urządzeń rolniczych. Spółka posiada zakład produkcyjny w Dobrym Mieście k. Olsztyna, a także oddziały w Biedaszkach Małych k. Kętrzyna, w Opalenicy i w Lublinie. W lubelskim oddziale montowane są - pochodzące z Chin - samochody Grand Tiger. W marcu 2009 r. spółka uzyskała świadectwo homologacji uprawniające do sprzedaży tego samochodu na terenie Unii Europejskiej. Jeszcze w tym roku spółka zapowiedziała uruchomienie w Lublinie produkcji ciągników pod marką Ursus.(PAP)
ren/ je/ jbr/
Badania puszkowanych łososi pomogły ocenić zmiany stanu mórz w ciągu 40 lat
A potem zdziwienie że coraz częściej pojawiają się zdrowotne problemy.
Splątane znaczy jakoś połączone niezależnie od dzielącej je odległości.
Badacze kolejny raz obalili wyniki uzyskane pod koniec lat 80. metodą radiowęglową.
Plamy krwi na Całunie zachowują czerwoną barwę. Naukowcy podjęli próbę wyjaśnienia tego fenomenu.