Pierwsi kosmiczni turyści w rejsach komercyjnych polecą w 2013 roku, jeśli testy bezpieczeństwa zakończą się pomyślnie - twierdzą badacze i inżynierowie pracujący dla firmy Virgin Galactic - poinformowała BBC.
Virgin Galactic jest pierwszą firmą, która zamierza uruchomić komercyjne loty w przestrzeń przy użyciu statku kosmicznego SpaceShipTwo. Prezes Virgin Galactic, Richard Branson, powiedział BBC iż "ma nadzieję uruchomić regularne komercyjne loty kosmiczne w ciągu najbliższych dwóch lat"; nie podał jednak dokładnej daty.
Według przedstawicieli firmy przyczyną powolnego rozwoju programu komercyjnych lotów kosmicznych jest kwestia bezpieczeństwa. Testy SpaceShipTwo z użyciem napędu rakietowego mają rozpocząć się na początku 2012 roku, na firmowym kosmodromie Las Cruces, w stanie Nowy Meksyk. Kosmodrom ten otwarto 18 października br.
SpaceShipTwo, podobnie jako jego mniejszy pierwowzór, SpaceShipOne, jest rakietoplanem - niedużym samolotem rakietowym z dwuosobową załogą, zabierającym 6 pasażerów. Będzie od wynoszony na wysokość 16 km przez dwukadłubowy samolot kosmiczny White Knight II. Na tej wysokości ma zostać oddzielony od nosiciela i rozpocząć lot przy pomocy silnika rakietowego z przyspieszaczem do wysokości 100 km, osiągając tym samym umowną granicę przestrzeni kosmicznej (tzw. linię Karmana).
Cały lot, łącznie z wynoszeniem przez White Knight II będzie trwał 2,5 - 3 godziny. Z kolei wyniesienie do granicy 100 km łącznie potrwa kilkanaście minut. Pasażerowie będą mieli zagwarantowane z tego 6 minut pełnej nieważkości, kiedy będą mogli rozpiąć pasy siedzeniowe i "latać" po kabinie. Po tym czasie nastąpi stopniowe zniżanie do lądowania na wyjściowym kosmodromie.
Cały lot będzie kosztował 200.000 USD. Ponad 500 osób wykupiło już bilety na taką podróż w Kosmos, ale według oświadczenia Richarda Bransona, w pierwszy lot chce polecieć on sam wraz z rodziną.
Została także ustalona załoga do lotów komercyjnych. Pierwszym pilotem ma być wybrany z 500 byłych pilotów wojskowych, oblatywacz US Air Force, Keith Colmer. Drugim pilotem będzie szef pilotów Virgin Galactic, David Mackay, uczestniczący już w lotach SpaceShipOne.
W ciągu miesięcy całkowicie się rozkłada, nie tworząc nawet mikrocząstek.
Badacze kolejny raz obalili wyniki uzyskane pod koniec lat 80. metodą radiowęglową.
Plamy krwi na Całunie zachowują czerwoną barwę. Naukowcy podjęli próbę wyjaśnienia tego fenomenu.