Wszystkie wstrząsy Europy

Tomasz Rożek

GN 34/2012 |

publikacja 23.08.2012 00:15

Naukowcy sporządzili pierwszą mapę trzęsień ziemi występujących w Europie i basenie Morza Śródziemnego. Obejmuje okres ostatniego tysiąca lat.

Wszystkie wstrząsy Europy Najbardziej aktywnym sejsmicznie regionem Europy jest Grecja – wynika z opracowanej przez niemieckich geologów całościowej mapy trzęsień ziemi Europy i basenu Morza Śródziemnego. Na mapie naniesiono wszystkie wstrząsy, których energia przekraczała 6 stopni w skali Richtera w ciągu ostatniego 1000 lat

Mapa „europejskich” trzęsień została opublikowana w czasopiśmie „Journal of Seismology” i składa się aż z 45 tysięcy zdarzeń. Jej autorami są badacze z GFZ – Deutsches GeoForschungsZentrum (Niemieckiego Centrum Badań Geologicznych) w Poczdamie.
Niebezpieczne południe Człowiek żyje średnio kilkadziesiąt lat. Czy to, co pamięta i to, jak mógłby opisać świat na podstawie własnych doświadczeń, dałoby obraz prawdziwy? Częściowo pewnie tak. W czasie swojego życia dziesiątki razy widział śnieg w zimie i kwitnące kwiaty wiosną. Pory roku łatwo opisać, bo występują często. Ale co powiedzieć o zdarzeniach, które mają miejsce raz na kilkadziesiąt albo raz na kilkaset lat? Człowiek ich nie pamięta, bo zbyt krótko żyje, ale to nie znaczy, że te zjawiska nie występują. Niemieccy naukowcy sporządzili mapę, która pokazuje, gdzie w ostatnim tysiącleciu w Europie i w basenie Morza Śródziemnego występowały trzęsienia ziemi. Było ich tak dużo, że zajęli się tylko tymi, które miały siłę powyżej 6 stopni w skali Richtera, a więc takimi, które powodują znaczne zniszczenia. Mimo tego, że przyglądano się tylko tym największym kataklizmom, na mapie znalazło się aż 45 tys. przypadków. Pierwszy, wręcz narzucający się wniosek z pracy niemieckich geologów jest taki, że Europa, a właściwie jej południe, to dosyć niebezpieczne miejsce.