Polskie odkrycia u Majów docenione

PAP |

publikacja 23.10.2013 07:57

Badania archeologów z Uniwersytetu Jagiellońskiego prowadzone w dawnym mieście Majów w Gwatemali znalazły się wśród 100 najważniejszych współczesnych odkryć naukowych. To jedyny reprezentant polskiej nauki w tym prestiżowym gronie - informuje "Dziennik Polski".

Polskie odkrycia u Majów docenione Daniel Schwen / CC-SA 3.0

Amerykański tygodnik "Time" opublikował książkę "100 new scientific discoveries". Znalazły się w niej najważniejsze współczesne odkrycia naukowe w takich dziedzinach jak: kosmos, technologia, genetyka, chemia, fizyka, medycyna, zoologia i archeologia. W rozdziale o najważniejszych odkryciach archeologicznych bardzo dużo miejsca poświęcono badaniom w dawnym mieście Majów Nakum w północno-wschodniej Gwatemali. Zajmują się nimi krakowscy archeolodzy: dr Jarosław Źrałka z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i mgr Wiesław Kosz z KUL. Badania w położonym w środku gwatemalskiej dżungli Nakum rozpoczęły się w roku 2006 z inicjatywy obu wspomnianych badaczy.

Podczas kolejnych wypraw i badań polscy archeolodzy odnaleźli m.in. pozostałości pałaców rodziny królewskiej i lokalnej elity, świątynie, piramidy, grobowce, płaskorzeźby, a także liczne przedmioty codziennego użytku. Podczas tegorocznego pobytu odkryli oni w Nakum obiekty służące m.in. do obserwacji astronomicznych, kompleks mieszkalny oraz boisko do gry w piłkę.

Kolejną wyprawę do dawnego miasta Majów zaplanowano na marzec przyszłego roku - czytamy w "Dzienniku Polskim".