Odkryto szkielet "pradziadka" słynnej Lucy

PAP |

publikacja 23.06.2010 09:54

Szkielet australopiteka sprzed 3,6 mln lat, który należy do tego samego gatunku, co szkielet słynnej Lucy, żyjącej 3,2 mln lat temu, znaleźli naukowcy w Etiopii.

Lucy AUTOR / CC 3.0 Lucy
Replika szkieletu

O nowym znalezisku poinformował międzynarodowy zespół badaczy na łamach tygodnika "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Odkrycia dokonano w regionie Afar. Szkielet należy do gatunku Australopithecus afarensis, tego samego, którego przedstawicielką jest słynna Lucy. Jej szkielet, zachowany w 40 proc., odkopano w 1974 r., również w Etiopii.

Szkielet odkryty ostatnio należał do mężczyzny. Znalezisku nadano nieformalną nazwę Kadanuumuu, co w języku amharskim znaczy "wielki człowiek". W porównaniu z Lucy, która mierzyła metr wysokości, był on rzeczywiści olbrzymem - jego wzrost oszacowano na ok. 1,5 m.

Osobnik, mimo że żył 400 tys. lat wcześniej niż Lucy, miał postawę wyprostowaną, podobnie jak jego "prawnuczka".

"Ten osobnik był w pełni dwunożny i potrafił chodzić niemal tak samo jak człowiek współczesny" - opisuje główny autor artykułu, Yohannes Haile-Selassie z Cleveland Museum of Natural History. Jak dodaje, oznacza to, że dwunożność pojawiła się w toku ewolucji wcześniej niż przypuszczano.