Kiedy mniej znaczy więcej?

Anna Leszczyńska-Rożek

GN 50/2019 |

publikacja 12.12.2019 00:00

Nadmiar bodźców, reklam, hałasu i emocji przed świętami to niestety norma w wielu miejscach. Czy bożonarodzeniowy minimalizm jest możliwy?

Kiedy mniej znaczy więcej? istockphoto

Czas przed świętami to – poza przyjemnymi chwilami przygotowań – nieustająca walka z zalewającymi nas z każdej strony gadżetami. Są przedmioty, ozdoby, smaki, promocje i wyjątkowe okazje, których trudno nie zauważyć. Na początku jest to może nawet przyjemne, bo centra handlowe są ładnie udekorowane, a z głośników sączą się okołoświąteczne hity, ale im bliżej Bożego Narodzenia, tym trudniej znieść gonitwę i zagubienie wśród zalewających nas propozycji. Jak się w tym odnaleźć i nie wpaść w wir kupowania „niezbędnie” potrzebnych rzeczy?

Prezenty

Tworzenie corocznej listy „co kto komu i w jakiej cenie” może doprowadzić do lekkiego zniechęcenia. Konsultowanie z całą rodziną zakupów z jednej strony jest dość praktyczne, bo nie wydaje się pieniędzy na rzeczy nietrafione, z drugiej całkowicie odziera podarunki z tajemnicy. Nie ma już niespodzianki, zaskoczenia, poczucia, że ktoś pomyślał o tym, co sprawi mi przyjemność, czego potrzebuję lub o czym marzę. Trochę to smutne. Nawet dzieci pytane przez rodziców, co chciałyby dostać, potrafią wymienić konkretne przedmioty konkretnych marek. Pewnie dzieje się tak na skutek oglądania reklam w telewizji czy przyglądania się temu, co mają koleżanki i koledzy. Czy to nie jest droga na skróty? W efekcie dzieci dostają mnóstwo przedmiotów, których liczba przytłacza i nie pozwala zapamiętać tego jedynego, wyczekiwanego prezentu. Podobnie jest z dorosłymi.

Jak temu zaradzić i sprawić, aby „mniej” wcale nie oznaczało „gorzej”? Dobrym pomysłem jest ustalenie w przypadku prezentów dla dzieci kategorii, z których osoby chcące obdarować nasze pociechy będą mogły coś wybrać. Mogą to być np. prezenty wyzwalające kreatywność (kredki, farby, akcesoria do wyrobu biżuterii, narzędzia czy maszyna do szycia), zabawki edukacyjne (gry, książki, eksperymenty), ubrania.

Dostępne jest 31% treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.