Powstała nowa mapa geologiczna Księżyca

PAP |

publikacja 01.05.2020 13:50

Naukowcy opracowali kompleksową mapę geologiczną powierzchni Księżyca, przydatną m.in. dla przyszłej eksploracji Księżyca i podczas typowania miejsc dla misji badawczych. Mapa została udostępniona publicznie - poinformowali naukowcy z USA.

Księżyc DBduo Photography / CC 2.0 Księżyc

Mapa została udostępniona publicznie, o czym poinformowało US Geological Survey (USGS) Astrogeology Science Center we Flagstaff w Arizonie (USA).

Taka mapa będzie przydatna dla przyszłej eksploracji Księżyca przez człowieka, a także podczas typowania miejsc dla kolejnych misji badawczych czy przyszłej bazy księżycowej. Może ona też służyć podczas dalszych szczegółowych badań naukowych, m.in. pozwalając lepiej powiązać analizy konkretnych obszarów na powierzchni - z informacjami o całości Księżyca.

To nie pierwsza mapa Księżyca, ale pierwsza tak kompleksowo pokazująca geologię Srebrnego Globu. Cała powierzchnia naturalnego satelity Ziemi została odpowiednio poklasyfikowana. Mapa nosi tytuł "Unified Geologic Map of the Moon", czyli "Ujednolicona geologiczna mapa Księżyca". Mapa jest dostępna w formie cyfrowej poprzez internet. Jej skala to 1:5 000 000.

Do opracowania mapy wykorzystane zostały dane z sześciu dawnych map z ery projektu Apollo oraz informacje zebrane przez najnowsze misje satelitarne. Oprócz połączenia historycznych i współczesnych zestawów danych, badacze opracowali także zunifikowany opis stratygrafii (warstw skalnych). W przypadku dawnych map nazwy skał, opisy i ich wiek nie były spójne.

Jako informacje dotyczące wysokości terenu w obszarach równikowych, użyto danych stereoskopowych z japońskiej misji SELENE. Z kolei topografia dla biegunów północnego i południowego bazuje na pomiarach instrumentu Lunar Orbiter Laser Altimeter, działającego na pokładzie amerykańskiej sondy Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO).

Mapę w pełnej wersji można znaleźć na stronie: https://astrogeology.usgs.gov/search/map/Moon/Geology/Unified_Geologic_Map_of_the_Moon_GIS

W projekcie uczestniczyli naukowcy z USGS Astrogeology Science Center, NASA oraz Lunar Planetary Institute.