Naukowcy odkryli najstarsze ślady ssaków na wybrzeżu

PAP |

publikacja 17.05.2021 13:50

Najstarsze odciski łap ssaków, pozostawione na pograniczu lądu i morza - opisują naukowcy na łamach "Scientific Reports". Pozostawiły je zwierzęta wielkości niedźwiedzi, żyjące 58 mln lat temu, które żerowały wzdłuż wybrzeża.

Skamieniałe tropy to najwcześniejsze świadectwo obecności ssaków na wybrzeżu. Pozostawiły je prehistoryczne ssaki wielkości niedźwiedzia. Znalezisko pochodzi ze skalnej formacji Hanna w stanie Wyoming (USA). Odkryte zostało przez naukowców z University of Utah i Texas A&M Natural Resources Institute.

Obecnie stan Wyoming znajduje się setki kilometrów od wybrzeża oceanu, ale ok. 58 mln lat temu obszar pokryty był płytkim morzem z mnóstwem lagun. Na tych lagunach żerowały duże ssaki podobne do hipopotamów. Tropy ciągną się na długości ok. jednego kilometra, a pozostawione zostały przez osobniki dwóch gatunków.

Wiek śladów pomogły określić naukowcom mikroskopijne cząstki roślin i pyłki. Przed tym odkryciem najwcześniejsze znane świadectwo interakcji ssaków lądowych ze środowiskiem morskim pochodziło sprzed ok. 49 mln lat.

Więcej na ten temat: https://attheu.utah.edu/uncategorized/mammal-tracks/