Nowy gatunek człowieka na Syberii

PAP |

publikacja 23.12.2010 15:40

Nowy krewniak człowieka został odkryty w jaskini na Syberii. Różnił się on genetycznie od naszego gatunku - ustalili naukowcy na podstawie badań kości. Naukowcy proponują nazwać te hominidy - denisowianami - informuje serwis BBC.

Nowy gatunek człowieka na Syberii lisahumes / CC 2.0 Naukowcy proponują nazwać te hominidy - denisowianami

"Denisowianie żyli obok neandertalczyków i krzyżowali się z naszym gatunkiem" - czytamy w BBC. Odkrycie oznacza, że oprócz neandertalczyków i Homo sapiens w Eurazji żył trzeci gatunek.

Na łamach prestiżowego tygodnika "Nature" badacze tłumaczą, że zsekwencjonowanli DNA pobrane z palca liczącego 30 tys. - 50 tys. lat, znalezionego w jaskini na Syberii. Ustalili, że różni się ono zarówno od DNA neandertalczyków, jak i ludzi współczesnych.

W 2008 r. w jaskini Denisova na Syberii naukowcy z Rosyjskiej Akademii Nauk odkryli palec należący do hominida, liczący ok. 30 tys. lat. Pobrano z niego DNA, które zostało zsekwencjonowane przez naukowców pod kierunkiem eksperta od DNA neandertalczyków, Svante Paabo z Instytutu Maxa Plancka w Lipsku.

Naukowcy zsekwencjonowali zarówno genom mitochondrialny, prostszy, jak i dużo bardziej skomplikowany, pochodzący z jąder komórkowych.

Okazało się, że palec należał do kobiety. Jej genom wykazuje pewien stopień pokrewieństwa z neandertalczykami, ale reprezentuje raczej pewne wczesne odgałęzienie tej grupy. Obie te grupy można by nazwać siostrzanymi.

Co ciekawe, podobieństwo wariantów ok. 4-6 proc. genów denisowian można odnaleźć u dzisiejszych mieszkańców Papui-Nowej Gwinei.

W syberyjskiej jaskini naukowcy odkryli także ząb, który różni się morfologicznie od zębów neandertalczyków i ludzi. Przypomina nieco zęby wcześniejszych hominidów.

Zdaniem badaczy, pokrewieństwo denisowian z przodkami dzisiejszych Melanezyjczyków może świadczyć o tym, że byli oni rozpowszechnieni w Azji w późnym plejstocenie.

W maju br ten sam naukowiec wstępnie zsekwencjonował genom neandertalczyka. Dzięki czemu lepiej poznamy nie tylko naszego wymarłego krewniaka, ale również nas samych. Badania wykazały wówczas, że ludzie i neandertalczycy mogli sporadycznie krzyżować się ze sobą. Być może doszło do tego 100-50 tys. lat temu na Bliskim Wschodzie, po wyjściu obu grup z Afryki.