Nowy gatunek oligoceńskiego ptaka z Polski

PAP |

publikacja 20.05.2011 18:05

Zespół polskich badaczy odkrył nowy gatunek ptaka wróblowego z wczesnego oligocenu, czyli sprzed około 30 mln lat. To jeden z najstarszych na świecie ptaków przypisywanych do tego rzędu - informują odkrywcy.

Nowy gatunek oligoceńskiego ptaka z Polski Adam Kumiszcza/Wikipedia / CC 3.0 Czy ów oligoceński ptak był choć trochę podobny do naszych wróbli?

Nowy gatunek o nazwie Jamna szybiaki (Passeriformes) jest prawie kompletnym i bardzo dobrze zachowanym okazem. "To jedyny znany na świecie ptak wróblowy z okresu oligocenu z dobrze zachowanymi piórami" - powiedział PAP szef grupy badawczej dr hab. Zbigniew M. Bocheński.

Naukowiec dodał, że z oligocenu znanych jest zaledwie kilka innych w miarę kompletnych okazów (zachowanych w postaci odcisków) i trochę pojedynczych kości z Niemiec i Francji, a obecnie ptaki wróblowe stanowią około połowy wszystkich gatunków.

"Ze względu na poważne różnice w budowie w porównaniu do współczesnych ptaków z tego rzędu, postanowiliśmy umieścić go w specjalnie dla niego stworzonym nowym rodzaju" - zaznaczył dr Bocheński.

Podkreślił, że jest to również jeden z trzech najstarszych ptaków dotychczas odkrytych na terenie Polski. Wśród nich jest koliber (Eurotrochilus noniewiczi).

Nazwa nowego gatunku pochodzi od nazwy miejscowości, w której ptak został znaleziony (Jamna w województwie podkarpackim) oraz od nazwiska znalazcy, którym jest Robert Szybiak.

Gatunek Jamna szybiaki został opisany przez zespół badawczy w składzie: dr hab. Zbigniew M. Bocheński, dr hab. Teresa Tomek i mgr Krzysztof Wertz z Instytutu Systematyki i Ewolucji Zwierząt PAN w Krakowie oraz dr Małgorzata Bujoczek z Wydziału Leśnego Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

Odkrycie polskich naukowców zostało opisane w renomowanym periodyku naukowym "Journal of Ornithology", w artykule zatytułowanym "A new passerine bird from the early Oligocene of Poland" ("Nowy gatunek ptaka wróblowego z okresu wczesnego oligocenu z terenu Polski").