Purchawki z kosmosu

Anna Leszczyńska, Śląska Kawiarnia Naukowa

GN 20/2011 |

publikacja 22.05.2011 21:14

W chińskim mieście Hangzhou, słynącym z promocji sztuki komiksu i animacji, wyrosną gigantyczne purchawki. Jedyna na świecie taka budowla ma być muzeum, w którym nauka i sztuka łączy się z rozrywką.

Purchawki z kosmosu fot. MVRDV

Miasto Hangzhou to metropolia licząca 6,4 mln mieszkańców. Leży ok. 180 km na południowy zachód od Szanghaju nad rzeką Qiantang. To właśnie na tych nieco mniej zaludnionych – jak na Chiny – terenach powstaje gigantyczne centrum promujące sztukę komiksu i animacji. Wśród budynków na kształt wzgórz znajdować się będą biura, hotele i centrum konferencyjne, a nad brzegiem rzeki wybudowane zostanie niezwykłe muzeum. Z wyglądu będzie przypominało pączkujące purchawki albo jakiś kosmiczny żywy organizm.

Świątynia komiksu
Niezwykłe kształty i kolory mają przyciągnąć zainteresowanie przyszłych zwiedzających i mediów. Władze miasta Hangzhou ogłosiły międzynarodowy konkurs i dały wolną rękę artystom – projektantom. Wygrała holenderska pracownia MVRDV, słynąca z niecodziennych projektów doskonale wyrażających charakter i miejsce, w jakim powstają budowle jej zespołu. Jedyne takie na świecie muzeum ma mieć kształt ośmiu różniących się wielkością owalnych galonów połączonych ze sobą wewnętrznymi przejściami. Z zewnątrz biała elewacja ma nawiązywać do tradycyjnych chińskich wazonów z białej porcelany. Aby całość była bardziej intrygująca, różnej wielkości owalne okna budowli rozmieszczone są nierównomiernie na każdej z purchawek. A betonowa elewacja jest przystosowana do wyświetlania na niej obrazów. Intrygujące na zewnątrz, jeszcze bardziej ma zaskakiwać wewnątrz. Cała powierzchnia (30 tys. mkw.) podzielona została na obszary tematyczne, po których zwiedzający poruszać się będą ruchem spiralnym. Obszary te, przypisane do każdego galonu, to teatr, kina i restauracje, biblioteka, powierzchnie wystawowe, centrum postaci z kreskówek i interaktywny obszar komiksów i animacji. To właśnie w tym ostatnim zwiedzający poza oglądaniem ulubionych komiksów czy animacji będą mogli poznawać techniki ich tworzenia. Wyświetlane obrazy, także w technologii 3D, pozwolą na kreatywną ingerencję zwiedzających – zatrzymywanie czy cofanie obrazu, tworzenie własnych scen, a nawet kreowanie emocji u bohaterów.

Praktyczne, nie tylko piękne
W części wystawienniczej obok ekspozycji stałych pojawiać się będą wystawy czasowe. Trzy kina dysponować mają 1111 miejscami, a oprócz tego zwiedzający będą mieli do dyspozycji wyposażony w nowoczesne technologie teatr. Choć całość pomyślana została tak, aby zwiedzający poruszali się zgodnie z chronologią historyczną powstawania komiksu i animacji, czas i obszary tematyczne będą stwarzały możliwość indywidualnego wyboru. Budowla w założeniu ma maksymalnie wykorzystywać warunki naturalne (m.in. naturalną wentylację czy chłodzenie adiabatyczne). Pęcherzykowaty kształt zmniejszy także wrażliwość budynku na wiejące wiatry i zmniejszy zapotrzebowanie na klimatyzację. Z pozoru przypadkowo „rozrzucone” okna również pomogą zachować efektywność energetyczną budowli. Dokładnie zaprojektowane zostało też otoczenie muzeum. Leżące nad rzeką budynki z przeciwległym brzegiem będą łączyć malownicze mosty. Będzie także możliwość rejsu statkiem po rzece czy odpoczynek w kolistych ogrodach – wyspach nawiązujących kształtem do budowli. Istotną funkcję spełniać ma także plac, który wykorzystywany będzie podczas międzynarodowych festiwali komiksu i animacji. Od 2005 roku Hongzhou organizuje największy festiwal poświęcony tej tematyce. Rozpoczęcie budowy zaplanowano na 2012 r., a łączny budżet wynosi 92 mln euro. Biorąc pod uwagę coraz większe zainteresowanie, przede wszystkim ludzi młodych, sztuką komiksu i animacji, projekt jest jak najbardziej na czasie. Co więcej, poza unikatową na świecie formą ma też ambitny cel podniesienia rozrywki do rangi sztuki.

Silos w porcie
Holenderska pracownia projektowa MVRDV (powstała w 1991 r.) tworzy projekty, które choć nawiązują do otoczenia, zwracają uwagę nietypowymi formami. Przykładem może być prosty, kolorowy budynek mieszkalny Silodam w Amsterdamie. „Silos mieszkaniowy” wybudo-wany nad wodą w porcie nawiązuje do statków – kontenerów. Kryje w sobie 157 kontenerów – lokali o różnych parametrach i lokalizacji. Od małych mieszkań studyjnych przez dwukondygnacyjne aż do tych z tarasami dachowymi czy atrium w centrum mieszkania. Od typowych mrówkowców odróżnia go atrakcyjna lokalizacja, parking dla łodzi, przestrzeń komercyjna i publiczna czy wysuwany nad wodę taras, będący placem spotkań lokatorów. Choć ten długi na 130 m budynek ma niezliczoną ilość korytarzy i klatek schodowych, lokatorom łatwo się odnaleźć. Projektanci zastosowali na zewnątrz i wewnątrz budyn-ku swoisty kod kolorów, dzięki któremu łatwo trafić do swojego mieszkania.