Tyranozaur najszybszy

Tyranozaur był jednym z najszybszych drapieżników na świecie, dowodzą naukowcy na podstawie badań anatomii dinozaura. O ich odkryciu informuje serwis Discovery.

Dowodem na szybkość tyranozaura ma być budowa jego muskularnego ogona. Wcześniej przypuszczano, że ogon tyranozaura służył wyłącznie pomocy w zachowaniu równowagi przez zwierzę.

Zdaniem paleontologa Scotta Personsa z University of Alberta w Kanadzie, silne mięśnie ogona dawały tyranozaurowi dużą siłę i szybkość. Naukowiec wyciągnął ten wniosek po porównaniu anatomii dinozaura z anatomią dzisiejszych gadów - krokodyli i waranów z Komodo.

Odkrył, że u wszystkich tych zwierząt największe mięśnie ogona przytwierdzone są do górnych kości nóg. Mają one duże znaczenie w szybkości przemieszczania się zwierzęcia. Ponadto, specyficzny układ kości w ogonie tyranozaura zostawiał więcej miejsca na mięśnie.

Zdaniem Personsa, dotychczasowa ocena masy mięśniowej w ogonie tyranozaura była niedoszacowana o 45 proc.

Wśród paleontologów trwa dyskusja, czy tyranozaur był aktywnym drapieżnikiem, czy padlinożercą. Zdaniem Persona, najnowsze badania każą go uznać za drapieżnika.

Pełne wyniki badań ukazały się na łamach "The Anatomical Record".