W Katalonii odkryto ślady obozowiska neandertalczyka sprzed 60 tys. lat

W prowincji Barcelona, w Katalonii, na północnym wschodzie Hiszpanii odkryto pozostałości po obozowisku neandertalczyka sprzed 60 tys. lat. Naukowcy twierdzą, że miejsce to zamieszkiwała grupa myśliwych.

Prace wykopaliskowe w gminie Capellades prowadzi Kataloński Instytut Paleoekologii Ludzkiej i Ewolucji Społecznej (IPHES). W skład 20-osobowego zespołu weszli też badacze z Uniwersytetu Rovira i Virgili (URV) w katalońskiej Tarragonie.

Odkrycia dokonano na terenie złoża archeologicznego Abric Romani. Z pozostawionych śladów wynika, że obozowisko zajmowali neandertalscy łowcy zwierząt - sprecyzowali autorzy badań.

Archeolodzy zabezpieczyli tam m.in. pozostałości kości jeleni (m.in. fragmenty czaszek trzech osobników) i licznych narzędzi z kamienia łupanego. Kierująca zespołem Gema Chacon potwierdziła, że odnalezione tam narzędzia świadczą o dużej wiedzy neandertalczyków i potwierdzają ich umiejętności związane z obróbką kamienia.

Naukowcy potwierdzili też, że w obrębie obozowiska znajdowało się co najmniej 15 miejsc noclegowych.

W trakcie sierpniowych wykopalisk pozostałości obozowiska neandertalczyka odkryto na głębokości 10 metrów.

Marcin Zatyka (PAP)