Pesa Bydgoszcz wyprodukowała prototyp lokomotywy z napędem wodorowym. To drugi tego typu, po chińskim, pojazd na świecie. Pokaz lokomotywy odbył się we wtorek w Gdańsku podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako.
"Targi Trako są doskonałą okazją, aby prezentować polską myśl inżynierską. Polska kolej się zmienia. Z jednej strony szeroki program taborowy, dający nadzieję na nowoczesne pociągi i wyremontowane wagony i składy - i to się już dzieje. Z drugiej strony, innowacje i rozwój. Na Zielony Ład Komisji Europejskiej polscy inżynierowie odpowiadają konkretem" - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Prezes Polskiego Fundusz Rozwoju Paweł Borys przypomniał, że kierowana przez niego instytucja trzy lata temu stała się inwestorem w Pesie Bydgoszcz.
"Widzieliśmy w niej duży potencjał rozwoju. Od początku zależało nam na zapewnieniu Pesie stabilnego, długoterminowego wsparcia kapitałowego, ale też przede wszystkim na tym, aby była to firma innowacyjna i nowoczesna. Udało się stworzyć unikalny produkt, obiecujemy, że to nie wszystko" - mówił szef PFR.
Prace nad projektem lokomotywy z napędem wodorowym trwały dwa lata.
Prezes Pesy Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski wyjaśnił, że nowy produkt zakładu to lokomotywa zeroemisyjna napędzana ogniwem wodorowym i baterią.
Zaprezentowany w Gdańsku pojazd to model prototypowy.
PAP/Adam Warżawa Lokomotywa wodorowa PESA, prezentowana w ramach Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako, 21 bm. w Gdańsku."Lokomotywa będzie przeznaczona do testów, najpierw u nas w firmie, później na torze próbnym w Żmigrodzie i oczywiście też u naszego docelowego partnera PKN Orlen na torach w Płocku. To jest tak naprawdę jeden z dwóch wyprodukowanych na świecie prototypów lokomotywy wodorowej. Jest również prototyp chiński, który od kilku miesięcy jest objeżdżany. Nasza lokomotywa jest absolutnym liderem w Europie" - powiedział dziennikarzom szef bydgoskiej firmy.
Wyjaśnił, że powstały w Pesie pojazd to lokomotywa manewrowa.
"Ona może obsługiwać pojazdy w portach, w fabryce czy na innych bocznicach. Lokomotywa szlakowa powstanie w drugiej kolejności, dlatego, że wodór ze swoją bardzo niską masą cząsteczkową potrzebuje dużych zbiorników, więc tu dużą rolę odgrywać będzie częstość tankowania" - objaśnił Zdziarski.
4-osiowa lokomotywa wodorowa z Pesy posiada silniki trakcyjne o mocy 4x180kW. W pojeździe zastosowane zbiorniki wodoru - 175 kg, baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2x85 kW.
W rozpoczętych we wtorek w Gdańsku 14. Targach Kolejowych Trako uczestniczy ponad 500 wystawców z 25 krajów m.in. Austrii, Belgii, Chin, Czech, Holandii, Niemiec, Litwy, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Turcji, Wielkiej Brytanii i Włoch. To największe i najbardziej prestiżowe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego. Impreza zakończy się w piątek.
Badania puszkowanych łososi pomogły ocenić zmiany stanu mórz w ciągu 40 lat
A potem zdziwienie że coraz częściej pojawiają się zdrowotne problemy.
Splątane znaczy jakoś połączone niezależnie od dzielącej je odległości.
Badacze kolejny raz obalili wyniki uzyskane pod koniec lat 80. metodą radiowęglową.
Plamy krwi na Całunie zachowują czerwoną barwę. Naukowcy podjęli próbę wyjaśnienia tego fenomenu.