Złapali Higgsa

Jeżeli coś zachowuje się jak kaczka, wygląda jak kaczka i wydaje odgłosy jak kaczka – znaczy, że jest kaczką – powiedział jeden z fizyków, zapytany, czy w CERN-ie aby na pewno odkryto bozon Higgsa. O co chodzi z tą kaczką?

Historię bozonu Higgsa trzeba zacząć w połowie lat 60. XX wieku. To wtedy Peter Higgs, fizyk teoretyk, zaproponował rozwiązanie problemu, który leży na pograniczu nauk ścisłych i filozofii. Jak to się dzieje, że niektóre cząstki mają masę, a inne nie? To pytanie zadawało sobie wtedy wielu, bo lata 60. i 70. XX wieku to czas bardzo intensywnej pracy nad tzw. Modelem Standardowym. To niezwykle udana teoria opisująca z niespotykaną precyzją świat w najmniejszej skali. Model Standardowy nie tylko pomógł fizykom usystematyzować setki znanych już dzisiaj cząstek, ale pozwolił odkryć większość z nich. Wielokrotnie zdarzało się, że odkrywano cząstkę, którą wcześniej teoretycznie przewidział Model Standardowy. Wszystko w nim do siebie pasuje, wszystko idealnie się uzupełnia. A przy tym – co do ogólnych założeń – jest on bardzo intuicyjny. Przynajmniej „z wierzchu”. Od strony matematycznej to wyższa szkoła jazdy.

Ale wracając do Higgsa. Porządkując znane cząstki elementarne, fizycy dosyć szybko zauważyli, że są wśród nich takie, które mają masę i takie, które są bezmasowe. Na przykład foton, cząstka światła, nie ma masy. Ale już neutron, proton czy elektron masę mają. Dlaczego tak jest? To nie jest spór akademicki. To fundament wszystkiego. No bo skoro nie wiemy, skąd bierze się masa i jak powstające cząstki ją nabywają, niczego nie rozumiemy. Jeżeli Model Standardowy to gigantyczna biblioteka, działalność fizyków cząstek w pewnym sensie ogranicza się wtedy do ustawiania książek o tej samej wysokości na tych samych półkach. Ogranicza się do ślepego (a właściwie bezrozumnego) segregowania. W takiej bibliotece panuje na pewno porządek, ale nie ma w niej zrozumienia. W takim, a nie innym ustawieniu książek, nie ma myśli i metody.

«« | « | 1 | 2 | 3 | 4 | » | »»