Sok z buraków na obniżenie ciśnienia

Sok z buraków pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze - potwierdzili naukowcy, których badania opublikowało pismo "Hypertension". Działanie to jest zasługą zawartych w soku azotanów.

Naukowcy z Uniwersytetu Królowej Marii w Londynie zaobserwowali, że zarówno u pacjentów, którzy pili sok z buraków, jak i u tych, którzy przyjmowali tabletki zawierające azotany, wartość ciśnienia tętniczego obniżyła się w ciągu 24 godzin.

To dobra wiadomość dla osób walczących z nadciśnieniem, które będą teraz mogły w naturalny sposób redukować jeden z głównych czynników ryzyka chorób serca. Azotany są bowiem obecne w wielu warzywach.

Korzystny wpływ soku z buraków na obniżenie ciśnienia tętniczego naukowcy wykazali już dwa lata temu. Teraz poznali przyczynę tego wpływu. Jak wyjaśnia autorka badań prof. Amrita Ahluwalia, to azotany obecne w soku z buraków podnoszą stężenie regulującego ciśnienie tlenku azotu (II) we krwi.

Badacze zauważyli ponadto, że im wyższe było ciśnienie pacjentów, tym silniejsze okazywało się działanie azotanów.

Naukowcy podkreślają, że ryzyko zawału i ataku serca może zostać znacznie zredukowane, jeśli włączymy do swojej diety sok z buraków (jego działanie widoczne jest już po wypiciu 250 mililitrów), a także inne warzywa bogate w azotany, takie jak sałata, szpinak czy kapusta.

• ewa
    29.06.2010 12:58
    No proszę, jaka to pochwała polskiego barszczyku! Tym bardziej, że dodajemy do niego czosnek, też obniżający ciśnienie i bijący do tego bakterie.
    Czy ktoś robi badania nad śląskim żurem? Wszak ze żuru chop jak z muru. Czekam na naukowe potwierdzenie tej oczywistej prawdy.
  • A.G.
    29.06.2010 23:11
    Bardzo ciekawe odkrycie. Jednak azotany z warzyw mają dobroczynne działanie. A przez 5 lat studiów wbijali nam do głowy, że są szkodliwe. To odkrycie stawia pod znakiem zapytania wszystkie badania, w których szukano sposobów na obniżenie zawartości azotanów w warzywach. Ich nadmiar jest najczęściej wynikiem przenawożenia lub złych warunków wzrostu (zwłaszcza świetlnych).