Jak dziś pracowałby Indiana Jones? Współczesna archeologia korzysta z najnowocześniejszych odkryć

Archeologia XXI wieku to nie tylko łopata, pędzelek i wykopaliska, ale interdyscyplinarna nauka, która korzysta z najnowocześniejszych zdobyczy techniki.

Choć filmowy Indiana Jones, biegający w charakterystycznym kapeluszu i z rewolwerem za pasem po tajemniczych grobowcach archeolog, nigdy nie miał zbyt wiele wspólnego z rzeczywistą pracą naukowców, to jednak powszechne wyobrażenie pracy tych badaczy przeszłości wciąż budzi całkiem romantyczne skojarzenia. Palące słońce, wykopaliska, odkopywanie z ziemi czy piasku tajemniczych artefaktów, mozolne odsłanianie ich z użyciem pędzelka, poszukiwanie zaginionych skarbów i ukrytych wejść do egipskich grobowców czy pradawnych kurhanów, czasem jakaś wizyta w bibliotece, by wśród manuskryptów rozwikłać zagadkę sprzed wieków – właśnie tak większość z nas wyobraża sobie również dziś pracę archeologów. I chociaż tradycyjne wykopaliska są i pozostaną podstawą tej dziedziny badań, to wbrew tym wyobrażeniom współczesna archeologia jest jedną z najbardziej interdyscyplinarnych gałęzi humanistyki, obficie korzystającą z najnowocześniejszych osiągnięć wielu innych nauk: od fizyki, przez chemię, informatykę, botanikę, po aeronautykę. Te jak najbardziej ścisłe nauki stanowią dla archeologii dyscypliny pomocnicze, dostarczając narzędzi badawczych, jednak bez ich wykorzystania nie doszłoby do wielu spektakularnych współczesnych odkryć.