Anoreksja ma genetyczny związek z byciem rannym ptaszkiem

W analizie genetycznej naukowcy powiązali ryzyko rozwoju anoreksji z byciem tzw. skowronkiem, czyli tendencją do wczesnego wstawania. Z chorobą wiąże się także bezsenność.

Anoreksja częściej występuje u tzw. skowronków, czyli osób, których zegar biologiczny nakłania ich do wczesnego wstawania i wczesnego zasypiania - donoszą badacze z amerykańskiego Massachusetts General Hospital (MGH) (https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2813601). Zauważyli oni też związki między anoreksją i bezsennością.

Za pomocą tzw. randomizacji mendlowskiej naukowcy sprawdzili korelacje między obecnością genów decydujących o chronotypie "skowronka" oraz genów sprzyjających anoreksji. Znaleźli związek, który może działać w obie strony - bycie rannym ptaszkiem może sprzyjać chorobie lub anoreksja może skłaniać do wczesnego wstawania. Genetyczne ryzyko anoreksji sprzyjało jednocześnie bezsenności.

"Nasze odkrycie wskazuje, że anoreksja to zaburzenie powiązane z porannym wstawaniem, w przeciwieństwie do większości innych zaburzeń psychicznych powiązanych z porą wieczorną. Potwierdza też ono wcześniejsze wyniki pokazujące związki między anoreksją i bezsennością" - mówi prof. Hassan S Dashti, autor pracy opublikowanej w czasopiśmie "JAMA Network Open".

Niestety, nie ma wielu opcji leczenia anoreksji - podkreślają naukowcy. A przy obecnych metodach, u około 50 proc. chorych dochodzi do nawrotów. Jedna z przyczyn tego stanu rzeczy to słabe zrozumienie przyczyn schorzenia.

Jednocześnie znajduje się ono na drugim miejscu wśród wszystkich zaburzeń psychiatrycznych pod względem śmiertelności. Niezbędne jest więc poszukiwanie nowych sposobów zapobiegania i leczenia anoreksji - podkreślają naukowcy.

Odkrycie pośrednio może w tym pomóc. "Kliniczne implikacje naszego odkrycia są jeszcze niejasne. Jednak uzyskane przez nas wyniki mogą pomóc w kolejnych badaniach metod prewencyjnych i terapeutycznych opartych na oddziaływaniu na zegar biologiczny" - mówi główna autorka publikacji Hannah Wilcox.

Marek Matacz