Złoto jest pochodzenia kosmicznego?

Badania przeprowadzone przez naukowców z uniwersytetu w Bristolu wykazały, że złoto i inne metale szlachetne znajdujące się w górnych warstwach skorupy ziemskiej są najprawdopodobnie pochodzenia kosmicznego i zostały przyniesione na naszą planetę przez meteoryty.

Wyniki swych badań uczeni opublikowali w najnowszym numerze czasopisma "Nature".

Badając najstarsze warstwy skalne w skorupie ziemskiej, naukowcy stwierdzili, że większość znajdujących się w nich metali szlachetnych pochodzi z okresu na długo po ich powstaniu.

Zgodnie z powszechnie przyjętą teorią powstawania planet, metale ciężkie, takie jak żelazo w początkowym okresie formowania się Ziemi przed ok. 4,55 mld lat utworzyły jej jądro. Złoto, platyna i inne metale szlachetne powinny również zostać wciągnięte do tego jądra. A jednak występują w stosunkowo dużych ilościach blisko powierzchni.

Zdaniem naukowców, ok. 3,9 mld lat temu doszło do "zbombardowania" młodej Ziemi przez liczne meteoryty o dużej zawartości metali szlachetnych, które wtopiły się w jej skorupę. Przybliżony czas tego wydarzenia udało się ustalić badając najstarsze skały na Grenlandii, które zachowały ślady nagłego "wzbogacenia" metalami szlachetnymi, w tym złotem.

Z tego okresu - twierdzą brytyjscy naukowcy - pochodzi też większość kraterów na powierzchni Księżyca, które dzisiaj obserwujemy.