Wega jak Słońce

Nie tylko Układ Słoneczny ma pasy planetoid. Właśnie odkryto, że mają je także inne gwiazdy. Pojawia się coraz więcej dowodów na to, że nasz układ planetarny – co do budowy – nie jest we wszechświecie niczym wyjątkowym.

Pas asteroid odkryto w układzie, którego centrum jest Wega, jedna z najjaśniejszych gwiazd nocnego nieba. Dzięki obserwacjom poczynionym przez teleskopy Herschela i Spitzera udało się ustalić, że gwiazda ma wewnętrzny i zewnętrzny pas planetoid. O tym drugim wiedziano już wcześniej. Ten bliższy gwiazdy odkryto niedawno. Obydwa pasy oddzielone są przerwą, w której najpewniej znajdują się planety. Podobny układ dwóch pasów planetoid odkryto wokół gwiazdy Fomalhaut. Od dawna wiadomo, że dwa pasy asteroid i planetoid ma także Układ Słoneczny.

Wszystkie takie same?

Co ciekawe, w przypadku tych trzech gwiazd (Słońca, Wegi i Fomalhaut) bardzo podobny jest także stosunek wielkości i odległości pasów planetoid. Pas zewnętrzny jest około 10 razy dalej od gwiazdy niż wewnętrzny. I to mimo że zarówno Wega, jak i Fomalhaut są gwiazdami bardzo dużymi, przynajmniej dwa razy masywniejszymi od Słońca. Są też od niego gorętsze i znacznie młodsze. Fomalhaut ma około 400 milionów lat, a Wega nie więcej niż 600 milionów, podczas gdy Słońce ma 4 miliardy lat. Mimo tych różnic, struktura układów, które znajdują się wokół tych trzech gwiazd, może być bardzo podobna. To kolejne potwierdzenie tezy, że Układ Słoneczny nie jest we wszechświecie ewenementem. Jeszcze w latach 90. XX wieku nie było dowodów na to, że gdziekolwiek indziej poza Układem Słonecznym znajdują się jakiekolwiek planety. Gdy zaczęto je odkrywać, znajdowano tylko gazowe giganty, podobne do Jowisza i Saturna. Wtedy pojawiła się koncepcja, że nasz układ co prawda nie jest jedyny, w którym można spotkać planety, ale jest wyjątkowy, bo tylko w nim występują planety skaliste (Merkury, Wenus, Ziemia i Mars), na których może istnieć życie.

Nie trzeba było długo czekać i zaczęto znajdować pozasłoneczne planety skaliste. Wcześniej ich nie odkrywano, bo są dużo mniejsze niż gazowe giganty. Trzeba było wybudować lepsze teleskopy. Teraz okazuje się, że nie tylko planety są powszechne, ale nawet pasy planetoid. Czy zatem wszystkie układy planetarne w całym wszechświecie zbudowane są według tego samego wzoru?