Co było pierwsze: pióro czy ptak?

Jeśli wierzyć chińskim paleontologom, pióra to struktury, które wyewoluowały, zanim pojawiły się na Ziemi ptaki, a nawet dinozaury. Co więcej – pióra nie powstały, by stworzenie mogło latać.

Historia ta zaczyna się w roku 1861, kiedy to niemiecki paleontolog Christian Erich Hermann von Meyer odkrywa skamieniałe szczątki archa- eopteryxa. Pióro staje się atrybutem ptaków wykształconym u tego „ogniwa pośredniego” pomiędzy nimi a gadami, czyli jakieś 150 mln lat temu. I tak uczymy się w szkole aż do roku 1994, kiedy to znaleziono w Chinach skamieniałości upierzonych dinozaurów – dziś już idą w tysiące. Oczywiście wtedy całą tę czeredę wpisano w miejsce „ogniwa pośredniego”, które mocno się rozrosło, dinozaury owe były bowiem spokrewnione. To datowało nam początki upierzenia na Ziemi na jakieś 200 mln lat temu.

W 2014 roku jednak na wschodnich rosyjskich rubieżach odkryto szczątki kulindadromeusa – dinozaura przedziwnego, który miał wprawdzie nogi i ogon pokryte łuskami, ale całą resztę ciała pokrytą puchem. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby jego budowa anatomiczna nie wskazywała, że z archaeopteryxem i tą linią dinozaurów, które miały bliskie pokrewieństwo z ptakami, nie ma absolutnie nic wspólnego.

Puszysty f-16

Kolejna chińska bomba paleontologiczna wybuchła pod koniec ubiegłego roku. Wtedy to uczeni z Nanjing University kierowani przez Zixiao Yang opisali odkryte przez siebie skamieniałości dwóch młodych pterozaurów. Jak na te gady niewielkich, bo rozmiaru gołębia. Ci kuzyni dinozaurów potrafili osiągać wysokość żyrafy, a rozpiętość skrzydeł – porównywalną z wielozadaniowym samolotem F-16. Były pierwszymi aktywnie latającymi kręgowcami i największymi latającymi zwierzętami odkrytymi przez człowieka. Plastyczna rekonstrukcja pokrytych puchem pterozaurzych piskląt z Chin obiegła zatem nie tylko media Kraju Środka.

Komentowanie dostępne jest tylko dla .