UNICEF, WHO i Czerwony Krzyż opublikowały dziś nowe wytyczne dotyczące ochrony dzieci i szkół przed rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Wytyczne zawierają praktyczne wskazówki dla nauczycieli, rodziców i dzieci. Obejmują także zalecenia dla władz krajowych i lokalnych, w jaki sposób dostosować i wdrożyć plany awaryjne dla placówek edukacyjnych.
W przypadku zamknięcia szkoły, wytyczne zawierają zalecenia mające na celu złagodzenie ewentualnego negatywnego wpływu na naukę i samopoczucie dzieci. Oznacza to, że należy wdrożyć plan zapewniający ciągłość edukacji. Można m.in. rozważyć możliwość nauki zdalnej przez platformy internetowe czy emisję treści edukacyjnych w radiu. Plany te powinny również obejmować niezbędne kroki w celu bezpiecznego ponownego otwarcia szkoły. UNICEF zaleca, aby czas spędzony w domu z powodu zamknięcia szkoły nie był czasem porzucenia nauki i przymusowych wakacji, a został wykorzystany na realizację programu szkolnego i nadrabiania ewentualnych zaległości w nauce.
Tam, gdzie szkoła pozostaje otwarta, należy zapewnić dostęp do informacji oraz ochronę dla dzieci i ich rodzin. Organizacje zalecają, aby:
Wytyczne trzech organizacji są właściwe nie tylko dla krajów, w których zostały potwierdzone przypadki zakażenia koronawirusem. Uczniowie, którzy dowiedzą się o metodach prewencji i kontroli rozprzestrzeniania się wirusa, są bardziej świadomi i mogą przekazać informacje swojej rodzinie, przyjaciołom oraz społeczności lokalnej.
Przykładowo, zalecenia dotyczące ochrony uczniów i szkół wdrożone w Gwinei, Liberii i Sierra Leone podczas epidemii eboli w latach 2014-2016 pomogły w ograniczeniu rozprzestrzeniania się wirusa.
UNICEF zachęca szkoły, aby – niezależnie od tego, czy są otwarte czy zamknięte – zapewniły uczniom pełne wsparcie. Szkoły powinny dostarczyć informacji o dobrych praktykach higienicznych, ułatwić wsparcie psychologiczne, zwalczać dyskryminację i zachęcać uczniów do życzliwości oraz unikania stereotypów w rozmowach o wirusie.
Wytyczne zawierają także wskazówki dla rodziców, opiekunów, dzieci i uczniów. Należy:
Badania puszkowanych łososi pomogły ocenić zmiany stanu mórz w ciągu 40 lat
A potem zdziwienie że coraz częściej pojawiają się zdrowotne problemy.
Splątane znaczy jakoś połączone niezależnie od dzielącej je odległości.
Badacze kolejny raz obalili wyniki uzyskane pod koniec lat 80. metodą radiowęglową.
Plamy krwi na Całunie zachowują czerwoną barwę. Naukowcy podjęli próbę wyjaśnienia tego fenomenu.