Biolodzy odkryli 50 genów, które decydują o kolorze oczu

Za barwę oczu odpowiada znacznie więcej genów, niż się wydawało - donoszą naukowcy, którzy zidentyfikowali aż 50 genów, decydujących o kolorze oczu. Ich odkrycie ma znaczenie m.in. dla leczenia różnych chorób narządu wzroku.

Międzynarodowy zespół naukowców kierowany przez specjalistów z King's College London i Erasmus University Medical Center Rotterdam w największym jak dotąd tego typu badaniu odkrył 50 nowych genów wpływających na kolor oczu.

Naukowcy przeanalizowali genetycznie prawie 195 tys. ochotników mieszkających w Azji i Europie.

Zdobyta wiedza mówi nie tylko o pochodzeniu koloru oczu, jest ona kluczowa dla zrozumienia podłoża różnych chorób, takich jak albinizm oczny czy jaskra barwnikowa.

Przy okazji badacze zauważyli, że różne odcienie brązowego koloru u Azjatów są pod względem genetyki podobne do barw oczu u Europejczyków, znajdujących się w spektrum pomiędzy ciemnobrązowym a niebieskim.

Autorzy odkrycia oparli się o wcześniejsze ustalenia, dotyczące identyfikacji kilkunastu genów związanych z kolorem oczu. Sądzili, że może ich być jeszcze więcej.

Natomiast wcześniej uważano, że o różnych barwach tęczówki decyduje zaledwie jeden czy dwa geny, według zasady: gen barwy brązowej jest dominujący względem genu barwy niebieskiej.

"Wyniki te są ekscytujące, ponieważ przybliżają nas do zrozumienia genów, które decydują o jednej z najwyraźniejszych cech ludzkiej twarzy, która od zawsze frapowała ludzi. Uzyskane rezultaty pomogą zrozumieć wiele chorób, które - jak wiemy - wiążą się z poziomem pigmentacji" - mówi dr Pirro Hysi jeden z głównych autorów pracy, która ukazała się w piśmie "Science Advances".

"Badanie to wnosi genetyczną wiedzę przydatną do usprawnienia przewidywania koloru oczu na podstawie genów. Stosuje się już je w badaniach antropologicznych i sądowych, ale - jak dotąd - dla oczu innych niż niebieskie lub brązowe dokładność jest ograniczona" - podkreśla dr Manfred Kayser z Erasmus University Medical Center Rotterdam.

Więcej - na stronie publikacji (https://advances.sciencemag.org/content/7/11/eabd1239)