Asteroidy zawierają wszystkie cegiełki genetycznej informacji

Naukowcy wykryli w meteorytach już wszystkie podstawowe składniki DNA i RNA - donosi NASA. Oznacza to, że kosmiczne skały mogły przyczynić się do powstania życia na Ziemi.

Zespół badaczy z Hokkaido University i NASA odkrył w meteorycie dwie, nieznajdowane dotąd w takich ciałach cząsteczki składające się na DNA i RNA - cytozynę i tyminę. To już komplet znalezionych w meteorytach podstawowych cegiełek składających się na te związki (adenina, tymina, cytozyna, guanina i uracyl) - tzw. zasad azotowych.

Choć zdaniem badaczy w kosmosie DNA czy RNA raczej nie powstaje, to obecne w meteorytach składniki mogły przyczynić się do powstania tych przenoszących geny cząsteczek na wczesnej Ziemi. "Mamy teraz dowód na to, że kompletny zestaw nukleotydów wykorzystywany dzisiaj przez żywe organizmy mógł być dostępny na Ziemi, kiedy życie się na niej pojawiało" - powiedział Danny Glavin z Goddard Space Flight Center w Greenbelt.

Wykryte teraz związki są delikatne, dlatego wcześniej nie udało się ich znaleźć. Jednak teraz badacze zastosowali nowatorskie podejście i wykorzystali czulsze metody wykrywania poszukiwanych substancji. "Odkrycie to dodaje kolejne elementy układanki. W meteorytach znajdowano już cukry i tego typu zasady. To ekscytujące, widzieć postępy w badaniu fundamentalnych biologicznych cząsteczek obecnych w kosmosie" - podkreśla Jason Dworkin z NASA Goddard, współautor dokonania.

Oprócz wglądu w możliwą historię życia na Ziemi, odkrycie może mieć też inne znaczenie - pomoże w przyszłym badaniu asteroid, nawet w trakcie planowanej już misji OSIRIS-REx, w której sonda ma polecieć do asteroidy Bennu.

Więcej informacji na stronach: https://www.nasa.gov/feature/goddard/2022/life-blueprint-in-asteroids https://www.nature.com/articles/s41467-022-29612-x (PAP)