Urodzona z zespołem Turnera, zaangażowana w ruch pro-life i w aktywizm na rzecz osób z niepełnosprawnościami dr Katarzyna Waliczek w ramach Wiosennej Szkoły Bioetyki organizowanej przez Interdyscyplinarną Akademię Bioetyki wygłosiła wykład zatytułowany „O łamaniu praw kobiet w imię praw kobiet. Paradoks zespołu Turnera”.
Zespół Turnera związany jest z brakiem lub uszkodzeniem drugiego chromosomu X u płodu żeńskiego. Charakterystyczne objawy to brak lub niedorozwój jajników, opóźnione dojrzewanie płciowe, bezpłodność – praktycznie u większości kobiet, niskorosłość – średnio 142 cm (ale przy stosowaniu hormonu wzrostu pacjentki osiągają typowy wzrost). Z zespołem Turnera często występują choroby współtowarzyszące: wady serca, niedoczynność tarczycy, niedosłuch. Prelegentka zaznaczyła, że rozwój intelektualny u kobiet z wadą chromosomu X przebiega bez zaburzeń. Tylko u kilku procent pacjentek stwierdza się niepełnosprawność intelektualną. Monosomia chromosomu X odpowiada za znaczną liczbę poronień w pierwszym trymestrze ciąży. 1-2 proc. zarodków doczeka się szczęśliwych narodzin.
Dr Katarzyna Waliczek zwróciła uwagę, że dziewczynki z zespołem Turnera często odbierane są jako młodsze, słabsze, mniej zaradne. Wynika to na ogół z ich niższego wzrostu. Stereotypowo łączy się zespół Turnera z niepełnosprawnością intelektualną, niedojrzałością społeczną (mit wiecznej dziewczynki), a kobiety z monosomią X – np. ze względu na bezpłodność – uważa się za „niepełne”. Jak podkreśliła prelegentka, niezwykle ważne jest wspieranie ich autonomii i sprawczości. Z kolei u nastolatek istotne jest wspieranie pozytywnego obrazu ciała.
Dr Waliczek zwróciła uwagę, że kobietom z zespołem Turnera, ze względu na problemy z płodnością, często proponuje się metodę in vitro, ale poród w ich przypadku jest bardzo ryzykowny. Inny problem etyczny to przechowywanie komórek jajowych matek, które robią to z myślą o swoich córkach z monosomią X, gdyby w przyszłości chciały mieć dzieci. W takiej sytuacji kobiety rodziłyby de facto swoje rodzeństwo.
W drugiej części wykładu dr Katarzyna Waliczek podjęła polemikę z niektórymi argumentami ruchu feministycznego za aborcją. W tym kontekście przywołała kazus R.R. przeciwko Polsce z 2011 r., w którym Europejski Trybunał Praw Człowieka nakazał wypłacić odszkodowanie kobiecie, która – ze względu na odwlekanie badań prenatalnych przez lekarzy – nie mogła w terminie zgodnym z prawem wykonać aborcji na swojej córce z zespołem Turnera. – Czy naszym rodzicom należy się odszkodowanie za nasze życie? – stawiała retoryczne pytanie prelegentka Wiosennej Szkoły Bioetyki.
Zwróciła uwagę, że zwolennicy aborcji mówią m.in. o „obniżonej jakości życia” kobiet z zespołem Turnera. – To związane jest z mitem zdrowej kobiety – powiedziała dr Waliczek zauważając, że dziś, z różnych względów, wiele par styka się z problemem niepłodności, a kobiety z innych powodów niż zespół Turnera cierpią na niedoczynność tarczycy czy niedosłuch.
Podsumowując zaznaczyła, że obecność kobiet z wszelkimi niepełnosprawnościami i z „mniejszości genetycznych” jest bardzo ważna w ruchu pro-life.
Cały wykład dostępny jest na kanale Interdyscyplinarnej Akademii Bioetyki na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=XGZbcF6nWQI
Wiosenna Szkoła Bioetyki to program szkoleń eksperckich dla bioetyków, naukowców z różnych dziedzin, personelu medycznego, studentów oraz wszystkich zainteresowanych, którzy w swojej pracy i środowisku spotykają się z tematami bioetycznymi. Druga jej edycja zaplanowana jest w dniach 14-16 kwietnia 2023 r.
Wiosenna Szkoła Bioetyki to jeden z projektów w ramach powstałej w Krakowie Interdyscyplinarnej Akademii Bioetyki, której celem jest popularyzacja nauki, rozwój bioetyki i edukacji bioetycznej w Polsce, a także promocja wiedzy i badań naukowych w zakresie nauk przyrodniczych i medycznych, które są nieodłącznie związane z licznymi, wciąż nowymi dylematami natury etycznej.
Interdyscyplinarna Akademia Bioetyki została objęta honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki. Projekt jest dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki.
Szczegóły na www.akademiabioetyki.pl.
Akademia Bioetyki dr Katarzyna Waliczek | „O łamaniu praw kobiet w imię praw kobiet. Paradoks zespołu Turnera”Badania puszkowanych łososi pomogły ocenić zmiany stanu mórz w ciągu 40 lat
A potem zdziwienie że coraz częściej pojawiają się zdrowotne problemy.
Splątane znaczy jakoś połączone niezależnie od dzielącej je odległości.
Badacze kolejny raz obalili wyniki uzyskane pod koniec lat 80. metodą radiowęglową.
Plamy krwi na Całunie zachowują czerwoną barwę. Naukowcy podjęli próbę wyjaśnienia tego fenomenu.