Starożytna Ostia większa niż Pompeje

Archeolodzy z Rzymu odkryli, że teren starożytnego miasta Ostia był większy od Pompejów. Wyniki ich prac pozwoliły odtworzyć całe terytorium Ostia Antica, którego dobrze zachowaną część, jedyną dotąd znaną, można zwiedzać.

Odkrycie nieznanego do tej pory terenu starożytnego portu, zostało uznane za wielki sukces archeologów. Badacze z Wiecznego Miasta wraz z dwoma brytyjskimi uczonymi stwierdzili, iż wbrew temu, co sądzono dotychczas, w I wieku przed naszą erą Tybr nie stanowił granicy miasta, lecz dzielił je na pół. Dzięki ich pracy udało się odnaleźć zakopane fragmenty murów miejskich, dróg i budynków dużej wielkości.

Na murach badacze odnaleźli ślady potężnych wież. Odkryto również pozostałości ogromnych magazynów, co oznacza, że teren wymiany handlowej w tym starożytnym mieście był większy niż przypuszczano o połowę i miał powierzchnię około 70 tysięcy metrów kwadratowych.

Najnowsze odkrycie zmienia - podkreślili naukowcy - spojrzenie na Ostię, czyniąc z niej jedno z ważniejszych starożytnych miast w basenie Morza Śródziemnego. Według archeologów nie ulega wątpliwości, że Ostia była większa od liczących ponad 60 hektarów Pompejów na południu Włoch, zniszczonych w 79 roku w wyniku erupcji Wezuwiusza.