Karłowaty, a jednak większy niż sądzono

Naukowcy niedoszacowali rozmiarów Plutona. Najnowsze zdjęcia z New Horizons pokazują, że się pomylili.

Misję sondy kontrolują naukowcy z Laboratorium Fizyki Johna Hopkinsa. Dane, które zebrała sonda, przelatując w odległości kilku tysięcy kilometrów od Plutona, pozwalają zrewidować dotychczasowe informacje na temat tej karłowatej planety. Okazuje się, że Pluton ma 2370 km średnicy na równiku, czyli o dwa kilometry więcej, niż dotąd sądzono.

Odkryta w 2006 roku inna planeta karłowata - Eris - została uznana za większą od Plutona. Teraz, dzięki misji New Horizons, wiadomo, że tak nie jest. Większa średnica Plutona oznacza z kolei mniejszą gęstość planety i inną jej strukturę. Najprawdopodobniej pod powierzchnią Plutona kryje się więcej lodu, mniej skał.

W 2006 roku Międzynarodowa Unia Astronomiczna uznała, że Pluton nie spełnia kryteriów Planety. Określony został wówczas planetą karłowatą m.in. ze względu na niewielką masę. Większą mają nawet niektóre naturalne satelity planet: Księżyc, Kallisto, Ganimedes, Europa, Io, Tytan i Tryton.

Największy z 9 satelitów Plutona - Charon - ma zaledwie o połowę mniejszą średnicę niż Pluton. Odkrycie tego ciała niebieskiego w 1978 roku pozwoliło na wyliczenie mas tych powiązanych grawitacyjnie obiektów.

Sonda New Horizons rozpoczęła swoją misję 9,5 roku temu.

A oto film prosto od New Horizons udostępniony przez NASA