Odkryto skamieliny lasu sprzed 290 mln lat

Naukowcy z Brazylii, związani z kilkoma ośrodkami akademickimi tego kraju, odkryli w jego południowej części skamieliny prastarego lasu. Badacze szacują jego wiek na około 290 mln lat.

Jak poinformowała Thammy Mottin z wydziału geologii Federalnego Uniwersytetu Parany (UFPR), do odkrycia doszło na terenie gminy Ortigueira, w stanie Parana.

Cytująca zespół badawczy lokalna gazeta "Correio do Povo do Parana", wskazuje, że odkrycie to jest trzecim na terenie Ameryki Południowej, a jednocześnie znaleziony las znajduje się w najlepszym stanie. Sprecyzowała, że podobne skamieliny prastarych lasów znaleziono dotychczas w argentyńskiej Patagonii oraz w brazylijskim stanie Rio Grande do Sul.

Mottin odnotowała, że ewenementem odkrycia jest nie tylko dobry stan znaleziska, ale również fakt, że skamieniały las zachował się w skałach w pozycji pionowej.

Według analiz kierowanego przez Mottin zespołu do wymarcia lasu doszło w efekcie powodzi, prawdopodobnie wylania znajdującej się w jego sąsiedztwie rzeki zawierającej duże ilości błota.

"Nigdy nie wyobrażałam sobie, że znajdę coś tak znaczącego () nie tylko dla naszego kraju, ale dla całej półkuli południowej" - podsumowała brazylijska badaczka.

Marcin Zatyka (