Ewolucja woli największe i najmniejsze organizmy

Największe i najmniejsze organizmy były najbardziej popularne w dziejach życia na Ziemi - informują naukowcy na łamach pisma "PLOS ONE".

Zaskakujący wzorzec ujawniły wyliczenia, dotyczące rozmiarów organizmów występujących na Ziemi w toku ewolucji. Okazuje się, że najbardziej popularne są organizmy o skrajnych rozmiarach - albo XXS, albo XXL - dowodzi dr Eden Tekwa z University of British Columbia w Kanadzie.

Badacze starali się oszacować rozkład masy organizmów, poczynając od mikrobów po płetwale błękitne i sekwoje. Po pięciu latach prowadzenia obliczeń dotyczących wszystkich typów organizmów na Ziemi, naukowcy odkryli, że wzorzec faworyzujący duże i małe organizmy widoczny jest we wszystkich typach, przejawia się jednak wyraźniej w organizmach lądowych niż w środowisku morskim.

Przy czym maksymalny rozmiar ciała wydawał się osiągać te same górne granice dla wielu rodzajów organizmów i środowisk. Może to sugerować, że istnieje uniwersalna górna granica wielkości wynikająca z ograniczeń ekologicznych, ewolucyjnych lub biofizycznych.

"Najmniejsze i największe organizmy dominują nad wszystkimi innymi pod względem biomasy" - opisuje Tekwa. Jak dodaje, dotychczasowe teorie zakładały co innego, a mianowicie że biomasa jest równomiernie rozłożona w zakresie wszystkich rozmiarów ciała.

Więcej: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0283020