Boda boda, czyli motocykle będące podstawowym środkiem transportu dla mieszkańców Ugandy to smogowa wizytówka stolicy Kampali. Czy motocykle elektryczne są możliwym rozwiązaniem?
Oszacowano iż w całej Ugandzie na drogach jest ok. 1,5 miliona boda boda, co stanowi około 70 proc. wszystkich pojazdów.
Wpływ boda boda na jakość powietrza, postępujące za tym problemy zdrowia publicznego i liczbę zgonów podejmuje w swej analizie dr Gabriel Okello z Uniwersytetu Cambridge.
W artykule opublikowanym w serwisie theconversation wskazuje, iż zanieczyszczenie powietrza będące drugą z najczęstszych przyczyn śmierci na świecie, w samej Afryce powoduje ponad milion przedwczesnych zgonów każdego roku. Ponad 30 tys. z tych zgonów ma co roku miejsce w Ugandzie.
Okello jest współautorem opracowania, w którym porównano badania dot. jakości powietrza z liczbą zgonów związanych z zanieczyszczeniem powietrza. Chodzi o badania zanieczyszczonych cząstek stałych w powietrzu, które wdychane, powodują choroby serca i układu oddechowego.
Jako alternatywę dla transportu spalinowego Okello wskazuje na elektryczne boda boda, których zastosowanie miałoby poprawić jakość powietrza, zmniejszając ilość cząstek stałych w powietrzu o 15 proc. To z kolei miałoby przełożenie na zmniejszenie liczby zgonów o 18 proc.
Wg opracowania o 17 proc. zmniejszyłaby się liczba zgonów z powodu chorób związanych z sercem i naczyniami krwionośnymi, a także liczba zgonów dzieci z powodu poważnych infekcji płuc.
Liczba zgonów dzieci poniżej piątego roku życia z powodu chorób związanych z zanieczyszczeniem powietrza spadłaby o 12 proc. , z kolei liczba zgonów z powodu przewlekłych chorób płuc u osób dorosłych powyżej 25 roku życia spadłaby o 12 proc.
W dalszej części analizy możemy przeczytać, iż wyeliminowanie motocykli zasilanych benzyną przyniosłoby korzyść w postaci zmniejszenia zależności kraju od benzyny, która kosztuje Ugandę 2 mld. dolarów rocznie, co z kolei zwiększyłoby niezależność energetyczną kraju i wzmocniło gospodarkę.
Uganda podjęła już próby elektryfikacji transportu publicznego. Rząd i sektor prywatny wprowadziły już 24 autobusy elektryczne do transportu masowego, wspierane przez kilkanaście punktów ładowania i 100 stacji wymiany akumulatorów. W kraju jest też już ponad 1500 motocykli elektrycznych.
Przeszkodą dla szerokiego wprowadzenia elektrycznych rozwiązań jest jednak brak wystarczającej liczby stacji ładowania akumulatorów.
Kolejnym problemem jest niewielka liczba przeszkolonych i wykwalifikowanych mechaników elektrycznych boda bod jak i zły stan dróg, wzmagający obawy właścicieli motocykli o koszta napraw podzespołów elektrycznych.
Na koniec sam koszt elektrycznych boda boda, stanowi barierę dla potencjalnych właścicieli. O ile benzynowe boda boda to koszt około 1200 USD, to elektryczne to ok 2000 USD.
Czy zatem opracowanie analityków z Cambridge wskazujące, iż przejście na elektryczne boda boda zmniejszyłoby zanieczyszczenie powietrza i związane z tym zagrożenia dla zdrowia publicznego i klimatu zarówno w Kampali, jak i w całej Ugandzie, znajdzie przełożenie na szeroko stosowaną praktykę?
W ich ocenie „w przypadku zanieczyszczenia powietrza związanego z transportem w Kampali istnieją lokalnie istotne i wykonalne rozwiązania, a kroki w celu ograniczenia zanieczyszczenia powietrza można podjąć już teraz”.
Pełny wymiar związanych z nim zagrożeń dopiero zaczynamy poznawać
Badacze wykorzystali dane z ponad 10 lat obserwacji pojawiających się na planecie zórz.
- zaważają naukowcy na łamach pisma "Nature Human Behaviour".
Hiszpańsko-australijski zespół opracował pionierską metodę rozkładu plastikowych śmieci.
Odkryte w Alpach i Arktyce mikroorganizmy potrafią rozkładać plastik w niskich temperaturach.
Do substancji perfluoroalkilowych (PFAS) zaliczane są tysiące syntetycznych związków chemicznych.