Boda boda, czyli motocykle będące podstawowym środkiem transportu dla mieszkańców Ugandy to smogowa wizytówka stolicy Kampali. Czy motocykle elektryczne są możliwym rozwiązaniem?
Oszacowano iż w całej Ugandzie na drogach jest ok. 1,5 miliona boda boda, co stanowi około 70 proc. wszystkich pojazdów.
Wpływ boda boda na jakość powietrza, postępujące za tym problemy zdrowia publicznego i liczbę zgonów podejmuje w swej analizie dr Gabriel Okello z Uniwersytetu Cambridge.
W artykule opublikowanym w serwisie theconversation wskazuje, iż zanieczyszczenie powietrza będące drugą z najczęstszych przyczyn śmierci na świecie, w samej Afryce powoduje ponad milion przedwczesnych zgonów każdego roku. Ponad 30 tys. z tych zgonów ma co roku miejsce w Ugandzie.
Okello jest współautorem opracowania, w którym porównano badania dot. jakości powietrza z liczbą zgonów związanych z zanieczyszczeniem powietrza. Chodzi o badania zanieczyszczonych cząstek stałych w powietrzu, które wdychane, powodują choroby serca i układu oddechowego.
Jako alternatywę dla transportu spalinowego Okello wskazuje na elektryczne boda boda, których zastosowanie miałoby poprawić jakość powietrza, zmniejszając ilość cząstek stałych w powietrzu o 15 proc. To z kolei miałoby przełożenie na zmniejszenie liczby zgonów o 18 proc.
Wg opracowania o 17 proc. zmniejszyłaby się liczba zgonów z powodu chorób związanych z sercem i naczyniami krwionośnymi, a także liczba zgonów dzieci z powodu poważnych infekcji płuc.
Liczba zgonów dzieci poniżej piątego roku życia z powodu chorób związanych z zanieczyszczeniem powietrza spadłaby o 12 proc. , z kolei liczba zgonów z powodu przewlekłych chorób płuc u osób dorosłych powyżej 25 roku życia spadłaby o 12 proc.
W dalszej części analizy możemy przeczytać, iż wyeliminowanie motocykli zasilanych benzyną przyniosłoby korzyść w postaci zmniejszenia zależności kraju od benzyny, która kosztuje Ugandę 2 mld. dolarów rocznie, co z kolei zwiększyłoby niezależność energetyczną kraju i wzmocniło gospodarkę.
Uganda podjęła już próby elektryfikacji transportu publicznego. Rząd i sektor prywatny wprowadziły już 24 autobusy elektryczne do transportu masowego, wspierane przez kilkanaście punktów ładowania i 100 stacji wymiany akumulatorów. W kraju jest też już ponad 1500 motocykli elektrycznych.
Przeszkodą dla szerokiego wprowadzenia elektrycznych rozwiązań jest jednak brak wystarczającej liczby stacji ładowania akumulatorów.
Kolejnym problemem jest niewielka liczba przeszkolonych i wykwalifikowanych mechaników elektrycznych boda bod jak i zły stan dróg, wzmagający obawy właścicieli motocykli o koszta napraw podzespołów elektrycznych.
Na koniec sam koszt elektrycznych boda boda, stanowi barierę dla potencjalnych właścicieli. O ile benzynowe boda boda to koszt około 1200 USD, to elektryczne to ok 2000 USD.
Czy zatem opracowanie analityków z Cambridge wskazujące, iż przejście na elektryczne boda boda zmniejszyłoby zanieczyszczenie powietrza i związane z tym zagrożenia dla zdrowia publicznego i klimatu zarówno w Kampali, jak i w całej Ugandzie, znajdzie przełożenie na szeroko stosowaną praktykę?
W ich ocenie „w przypadku zanieczyszczenia powietrza związanego z transportem w Kampali istnieją lokalnie istotne i wykonalne rozwiązania, a kroki w celu ograniczenia zanieczyszczenia powietrza można podjąć już teraz”.
Egoistyczne zachowanie modeli rozumujących "zarażało" też pozostałe systemy.
Kosmiczne śmieci na orbicie okołoziemskiej to coraz bardziej rosnący problem.
głównymi winowajcami są media społecznościowe, jak również zjawisko nękania w internecie.
Jest doskonale przezroczyste, wytrzymałe, można je przetwarzać i rozkłada się w naturze.