Planety hurtem

Jedno z najdoskonalszych na świecie urządzeń obserwacyjnych, kosmiczny teleskop Kepler „złowił” dużo ponad 1000 pozasłonecznych planet.

Pięć z nich jest tak podobnych do naszej Ziemi, że poważnie dopuszcza się istnienie na nich życia opartego na węglu, czyli takiego, jakie występuje wokół nas. Teleskop Kepler jest urządzeniem nowym. W pełni rozpoczął swoją pracę dopiero kilka miesięcy temu, a już zdążył przejrzeć około 156 tysięcy gwiazd. Wśród nich dostrzegł 1235 takich, wokół których krążą planety.

Odkrył nawet system, w którym wokół gwiazdy obracało się aż sześć planet. Teraz naukowcy gwiazda po gwieździe sprawdzają, czy obserwacje Keplera były dokładne. Określają odległość planet od swoich słońc, wielkość tych pierwszych i częstość ich obrotu.

Jeszcze 20 lat temu naukowcy nie wiedzieli, że w kosmosie istnieją inne – poza tymi z Układu Słonecznego – planety. Pierwsze dwie odkrył Polak Aleksander Wolszczan. W 1990 roku zaczął obserwować zaburzenia sygnałów docierających na Ziemię z pulsara PSR 1257+12. Zaburzenia te, jego zdaniem, pochodziły od istniejących planet.

Przypuszczenia te potwierdziły się i w 1991 roku, za pomocą największego wówczas na świecie radioteleskopu w Arecibo w Puerto Rico, odkryto dwie planety o masach 3,4 oraz 2,8 masy Ziemi. Obecnie znanych jest kilka tysięcy tzw. egzoplanet. Coraz częściej udaje się wyłowić te mniejsze. Podobne do Ziemi.

TAGI| ASTRONOMIA, NAUKA