Dziura w całym

Z czarnymi dziurami jest ten kłopot, że ich nie widać. Doskonale widać za to efekty ich działania. Chociażby w naszej galaktyce. Właśnie odkryto dwie najcięższe czarne dziury ze wszystkich dotychczas znanych.

Czarne dziury są bardzo ciężkie, ale równocześnie niezbyt wielkie. Czy istnieje jakiś górny limit masy czarnych dziur? Jakie są najcięższe znane obiekty tego typu? Dotychczas najcięższą znaną czarną dziurą była ta, która znajduje się w centrum galaktyki eliptycznej Messier 87. Jej masę szacuje się na 6,3 miliarda mas Słońca. W ostatnim „Nature” grupa amerykańskich astronomów (z University of California, Berkeley) pisze, że znalazła czarne dziury wielokrotnie cięższe. W centrach galaktyk NGC 3842 i NGC 4889 (oddalonych od Ziemi o setki milionów lat świetlnych) są obiekty o masach większych od masy Słońca 10 miliardów razy! Czarna dziura w centrum galaktyki NGC 4889 może mieć masę nawet 30 miliardów mas Słońca. To oznacza, że taka czarna dziura jest tylko kilkadziesiąt, może kilkaset razy lżejsza od całej naszej galaktyki Drogi Mlecznej. Galaktyki, w której znajdują się setki miliardów gwiazd. Tak ciężkich obiektów jak te dwie czarne dziury nigdy wcześniej nie obserwowano. Astronomowie przypuszczali, że być może gdzieś we wszechświecie istnieją, ale nie mieli na to żadnych dowodów. Te znalazły się po obserwacjach prowadzonych za pomocą teleskopów ziemskich i orbitalnych. Jak takie ogromne czarne dziury powstają? Na to pytanie nie ma jeszcze odpowiedzi. Na pewno w inny sposób niż niewielkie czarne dziury, których we wszechświecie jest bardzo dużo.