DNA kontuzji

Brytyjscy naukowcy prowadzą badania nad genetycznym podłożem zwiększonej skłonności do kontuzji - informuje serwis "BBC News/Health".

Urazy ścięgien i złamania kości są częste wśród sportowców wyczynowych, jednak ich przyczyny nie zawsze są jasne.

Zespół prof. Hugha Montgomery'ego z londyńskiego University College odkrył gen, który najprawdopodobniej silnie wpływa na ryzyko złamań spowodowanych nadmiernym obciążeniem. Możliwe, że dalsze badania pozwolą lepiej dopasować trening do zawodnika, a jeśli do urazu jednak dojdzie - poprawić wyniki leczenia.

Wiadomo, że na ryzyko urazów z przeciążenia wpływają dieta i powtarzające się duże obciążenie, jednak naukowcy uważają, że istotne znaczenie mają takie czynniki genetyczne.

Prof. Montgomery prowadził przełomowe badania dotyczące genów i sprawności fizycznej w latach 90. XX wieku - odkrył wówczas np. gen ACE, który uważa się za mający związek z wytrzymałością.

Dr Ken van Someren, dyrektor English Institute of Sport (EIS) zastrzegł, że w Wielkiej Brytanii nie będą prowadzone badania genetyczne mające wyłonić sportowe talenty - zwłaszcza, że badanie genetyczne określa tylko prawdopodobieństwo i genetyczna selekcja prowadziłaby do przeoczenia niektórych utalentowanych sportowo osób. W dalszym ciągu najbardziej liczą się wyniki i zaangażowanie zawodników.