Świat się pomarszczył

No to mamy ostateczne potwierdzenie teorii Einsteina. Po wielu latach poszukiwań zarejestrowano tzw. fale grawitacyjne. Ludzka wyobraźnia może mieć kłopoty z wyobrażeniem sobie tego zjawiska, ale warto spróbować. Odkrycie zmarszczek przestrzeni jest dla kosmologów niezwykle ważne. A dla nas ważne jest to, że dokonali tego Polacy!

To Polacy!

Ogromnie cieszy, że autorami odkrycia – chyba można tak powiedzieć – są Polacy. W międzynarodowym zespole badaczy grupa, którą kieruje prof. Andrzej Królak z Instytutu Matematycznego Polskiej Akademii Nauk, była odpowiedzialna za analizę dostarczonych przez wspomniane laboratoria danych. Naukowcom trochę nie wypada spekulować, mnie wręcz przeciwnie. Myślę, że w ciągu kilku, góra kilkunastu najbliższych lat możemy mieć Nobla z fizyki. Odkrycie fal grawitacyjnych jest niezwykle ekscytujące i ważne. Nie chodzi tylko o to, że po raz kolejny potwierdzono słuszność teorii Einsteina. Cała nasza wiedza o kosmosie pochodzi z obserwacji fal elektromagnetycznych, czyli np. światła widzialnego, podczerwieni czy promieni gamma. Fale grawitacyjne to zupełnie inny rodzaj fal. Na łąkę, góry, morze możemy patrzeć oczami, ale możemy też słuchać. Oczy nie rejestrują dźwięków, a ucho kolorów. Te dwa zmysły dają nam zupełnie inne informacje o świecie, który nas otacza. Dotychczas kosmos poznawaliśmy tylko jednym zmysłem. Od dzisiaj mamy do dyspozycji drugi, niezależny od pierwszego. Dzięki niemu będziemy mogli „obserwować” zjawiska, o których dotychczas nie mieliśmy bladego pojęcia, „zaglądać” tam, gdzie do dzisiaj niczego nie widzieliśmy. Na przykład w bardzo odległą przeszłość. Przecież wszechświat wciąż drga w wyniku Wielkiego Wybuchu, czyli wydarzenia, które zapoczątkowało nasz świat. A może w końcu „zobaczymy” ciemną materię? Coś, co istnieje, ale czego nie widzimy. Może w końcu dowiemy się, co stanowi przeważającą większość masy wszechświata?

«« | « | 1 | 2 | 3 | » | »»