Starożytni lekarze mieli dobre intuicje

Zainspirowanie się starożytną medycyną pozwoliło zespołowi naukowców odkryć nową technikę, pomocną w regeneracji tkanek. Czytamy o tym w dwóch artykułach opublikowanych w pismach "Acta Biomaterialia" i "Advanced Science".

Od tysiącleci ludzie wykorzystywali naturalnie występujące materiały nieorganiczne ze względu na ich właściwości lecznicze. Egipcjanie uważali, że zielona ruda miedzi pomaga przy zapaleniu oczu, Chińczycy używali cynobru na zgagę, a rdzenni Amerykanie - gliny w celu zmniejszenia bólu i stanu zapalnego. Dzisiaj również naukowcy pracują nad wykorzystywaniem materiałów nieorganicznych do leczenia.

Badania opublikowane na łamach "Acta Biomaterialia" dowodzą, że komórkowe szlaki regeneracji kości i chrząstki można aktywować w komórkach macierzystych za pomocą jonów nieorganicznych. Z kolei w artykule na łamach "Advanced Science" zbadano zastosowanie nanomateriałów na bazie minerałów, w szczególności krzemianów, do wspomagania regeneracji układu mięśniowo-szkieletowego.

"W badaniach zastosowaliśmy najnowocześniejsze metody molekularne, aby wyjaśnić, w jaki sposób biomateriały nieorganiczne wpływają na zachowanie komórek macierzystych i procesy regeneracji tkanek" - wyjaśnia członkini zespołu, dr Irtisha Singh z Texas A&M University (USA).

Możliwość pobudzania naturalnego tworzenia kości daje nadzieję na poprawę wyników leczenia i skrócenie czasu rekonwalescencji pacjentów. Rezultaty te można osiągnąć dzięki nieorganicznym nanomateriałom, które oddziałują na komórki macierzyste.

"Na przykład możność zwiększenia gęstości kości i wspomaganie ich tworzenia u pacjentów z osteoporozą może pomóc w redukcji ryzyka złamań, we wzmocnieniu kości, poprawie jakość życia i zmniejszeniu kosztów opieki zdrowotnej" - opisuje prof. Akhilesh Gaharwar z z Texas A&M University.

Więcej: https://engineering.tamu.edu/news/2024/05/ancient-medicine-blends-with-modern-day-research-in-new-tissue-regeneration-method.html