Już dzisiaj można kupić samochód, który potrafi rozpoznawać znaki drogowe, a gdy potrzeba, sam zaparkuje. A to dopiero początek. Za 10–15 lat w sprzedaży będą samochody samosterujące.
Nad odpowiednimi konstrukcjami pracują centra technologiczne Chevroleta, Toyoty, Hondy, Mercedesa, Renault, Forda, Peugeota i Citroëna. Od strony informatycznej odpowiednie oprogramowanie próbuje napisać Google. Problemem nie jest stworzenie samochodu, który potrafiłby sam jechać, ale wyposażenie go w taki zestaw czujników, by potrafił reagować na to, co dzieje się na drodze. Już dzisiaj w wielu konstrukcjach to komputer decyduje za kierowcę. Gdy jest za ciemno – włącza światła, gdy pada deszcz – uruchamia wycieraczki, a gdy kierowca jedzie za szybko – ostrzega o łamaniu przepisów. Automatyczne rozpoznawanie znaków, ustawianie świateł tak, by nie oślepiały kierowców jadących z naprzeciwka, utrzymywanie stałej i bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu – to wszystko już jest. Tak samo jak urządzenie pilnujące, czy pojazd nie zjeżdża z drogi, gdy kierowca zasnął. Wspomniane gadżety nie tyle zastępują kierowcę, ile mu pomagają. Są jak asystent. Ale producenci samochodów chcą więcej. Chcą stworzyć samochód, który będzie się sam prowadził. Jak?
To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.
już od 14,90 zł
aktualna ocena | |
głosujących | |
Ocena |
bardzo słabe |
słabe |
średnie |
dobre |
super |
Liczący 3 tys. lat artefakt zaginął z Muzeum Egipskiego w Kairze.
Pojęcie to jest znane w całej Europie - od Serbii po Finlandię - a także w Ameryce Północnej.
Stało się to dziesięć lat po zarejestrowanej detekcji fal grawitacyjnych.
Mieszkali blisko siebie, mimo to mocno się w tym względzie różnili.
Ekspert: mikroflora jelitowa ma wpływ na pracę mózgu i rozwój chorób neurodegeneracyjnych.
Czyli skąd rośliny na całym kontynencie wiedzą, czy dany rok będzie nasienny czy nie?
Chińscy naukowcy odkryli mech, który może znieść warunki typowe dla Marsa.