Wielki Brat na drodze

W Instytucie Badawczym Dróg i Mostów (IBDiM) powstał inteligentny system, dzięki któremu nic się nie ukryje.

Kamera łapie czerwonego golfa w Bielsku i natychmiast sprawdza rejestr aut skradzionych. Jeżeli samochód nie jest tam wpisany, system nie alarmuje policji. Na wszelki wypadek sprawdza jednak, czy numer rejestracyjny pasuje do samochodu. Przecież w dowodzie rejestracyjnym, a więc także w odpowiedniej bazie danych, znajdują się informacje o marce samochodu, o typie nadwozia i o kolorze jego karoserii. Jeżeli okaże się, że to, co zobaczy kamera, nie zgadza się z tym, co znajduje się bazie, wszczynany jest alarm. – Podczas prac nad projektem kamery sfotografowały kilkaset tysięcy samochodów. Członkowie zespołu ISKIP musieli ręcznie opisać te pojazdy. Na podstawie tych danych powstał algorytm, który umożliwia automatyczne rozpoznanie pojazdów. Zdjęcia samochodów porównywane są z parametrami wzorcowymi i na tej podstawie rozpoznawane są cechy pojazdu – powiedział Michał Karkowski z IBDiM, koordynator projektu ISKIP.

Waży, mierzy, śledzi

Ale to wciąż nie wszystkie funkcje systemu. Gdy na mniej ruchliwym skrzyżowaniu (takim, gdzie nie ma żadnych kamer) zdarzy się wypadek, a jego sprawca ucieknie, świadkowie zdarzenia rzadko pamiętają wszystkie szczegóły. Niektórzy podają kolor samochodu sprawcy, inni zapamiętali tylko jego markę, a jeszcze inni pierwszą literę numeru rejestracyjnego. Gdy się wprowadzi te dane do systemu, jego kamery mogą wyłapywać wszystkie podejrzane samochody w promieniu… powiedzmy 50 km od miejsca wypadku. To dużo skuteczniejsze i mniej uciążliwe dla uczestników ruchu drogowego niż blokady policyjne. Tym bardziej że takie poszukiwania można prowadzić dowolnie długi czas, podczas gdy z blokady trzeba w stosunkowo krótkim czasie zrezygnować.

System może też wyłapywać samochody, które przekraczają dozwoloną szybkość, i te, które są przeciążone, o ile jego komputery podłączy się do czujników ważących samochody ciężarowe. ISKIP może nie tylko rozpoznawać podejrzane czy poszukiwane auta, ale także w pewnym sensie je śledzić. Może informować np. służby celne, że w kierunku granicy zbliża się pojazd, który jest zarejestrowany jako skradziony.

Autorzy systemu twierdzą, że ten potrafi rozróżniać typ samochodu (ciężarówka, autobus, samochód osobowy czy dostawczy) z 99-procentową skutecznością, markę i model z 90–95-procentową skutecznością, a kolor w 90 przypadkach na 100. Ta ostatnia cecha może być rozpoznana tylko w ciągu dnia, bo w nocy kamery rejestrują tylko obraz czarno-biały. Projekt ISKIP realizowany był w ramach projektu Innowacyjna Gospodarka.

«« | « | 1 | 2 | » | »»

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Pobieranie.. Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg